Kookboek review: The Green Kitchen Travels

Soms zijn er van die kookboeken waar je spontaan verliefd op wordt. Zodra je het boek open slaat, weet je het gelijk en wil je eigenlijk niet stoppen met lezen en bladeren. The Green Kitchen Travels is een kookboek die ik aan dit lijstje kan toevoegen. Ik weet niet precies hoe het komt, maar ik vermoed dat het een combinatie is van de prachtige foto’s, geweldige recepten en natuurlijk de inspirerende en grappige verhaaltjes van de schrijvers. Dit boek is een mooi vervolg op hun eerste kookboek The Green Kitchen.

In Green Kitchen Travels ga je op avontuur met David & Luise, die je meenemen naar hun vele culinaire reizen. Zo nemen ze je mee naar Spanje, Griekenland, Marrokko, India, de VS, Italie en Vietnam (om een paar landen op te noemen). De recepten in het boek gaatn niet zozeer over de locale gerechten zelf, maar over hoe het hun geïnspireerd heeft. Bijvoorbeeld door de mensen die ze hebben ontmoet, het eten dat ze hebben geproefd en de (nieuwe) ingrediënten die ze onderweg tegen kwamen. Ze geven hun eigen healthy twist aan klassiekers, maar maken ook totaal nieuwe combinaties door bepaalde ingrediënten weg te laten of te vervangen. De recepten zijn gebaseerd op de manier hoe zij thuis eten, met de ingrediënten die je ook hier in de winkels kunt vinden.

De recepten zijn kenmerkend voor The Green Kitchen, dat zie je terug in de foto’s en verhalen. Een aantal recepten kun je al terugvinden op hun blog, maar de meeste recepten zijn speciaal voor dit boek gemaakt. Als ik uit alle recepten zou mogen kiezen, dan begin ik mijn dag het liefste met de wafels van pompoen en amandel als ontbijt, want wat kan er daarna immers nog mis gaan? 😉 Mijn favoriete hoofdstuk is die met streetfood & snacks, dat komt omdat ik stiekem onwijs kan genieten van echt lokaal eten en ‘streetfood’ daar het beste bij in de buurt komt; denk aan vegetarische burgers met haloumi, auberginehapjes met honing & limoen, maar ook masala dosa. Yum! In het hoofdstuk met salades en bijgerechten vind je veel gerechten die ik graag in de zomer op tafel zou zeggen, vol kleur en smaak. Het spat van de bladzijdes af! Denk aan een Siciliaanse caponata, maar ook de Farrosalade met artisjok, olijven, paprika en een goede scheut olijfolie. Om de romige polenta met paddenstoelen & artisjok niet te vergeten.. Die is zo lekker! In de laatste hoofdstukken vind je dorstlessende drankjes, water in de mond lopende taarten & desserts en kruidige chutneys, dips & spreads.

De recepten zijn gezond, vaak simpel om te maken, al heb je meestal een aardig lijstje aan ingrediënten nodig. Niet zoveel als bij Ottolenghi, maar het komt in de buurt.. Het kookboek bevat alleen vegetarische recepten, met daarbij een aantal vegan varianten. Veel is glutenvrij, lactosevrij en zonder gebruik van geraffineerde suikers, al heb je dit vaak niet eens door. Ben je fan van hun eerste kookboek? Dan is dit echt een aanrader! Het Green Kitchen Travels kookboek is er een zoals je van TGK gewend bent; vol geurige recepten, prachtige foto’s en leuke verhalen. Al lijken de recepten in dit boek nog kleurrijker, smaakvoller en origineler dan uit hun eerste. Hieronder vind je alvast een kleine preview, binnenkort volgt een recept uit het boek!

IMG_9922 IMG_9924 IMG_9930 IMG_9931 IMG_9934

Uitgeverij Becht!
ISBN: 9789023014485
Prijs: €19,95

5 Discussions on
“Kookboek review: The Green Kitchen Travels”
  • ooo jij hebt hem al! Lijkt me geweldig dat boek. Paar weken geleden al gezocht in een boekhandel maar niks kunnen vinden nog… Deze moet ik wel echt hebben….

• Echt een super mooi boek! Wat een fantastische foto’s, zeg. Ik haak alleen een beetje af bij de lange ingrediënten lijsten. Dat zorgt er toch vaak voor dat ik recepten wel met liefde bekijk, maar ze amper echt maak. Toch denk ik dat ik me nog ga laten verleiden tot een boek van TGK. They’re so pretty!

• Heb hem ook vorige week gekocht, ik was er meteen verliefd op toen ik hem in de winkel open sloeg! 😉
    Had de eerste al, Green kitchen, die ook supermooie foto’s en heerlijk pure gerechten bevat!