Chia zaad

Een aantal weken geleden liep ik door de bio winkel en zag daar een zakje liggen met deze zaadjes. Ik had er al veel over gehoord, maar was duidelijk nieuwsgierig naar hoe het smaakte. Op eerste gezicht had het iets weg van vogelzaad of een miniatuurversie van zwarte sesam. Maar dat was het niet! Dit zaadje komt steeds meer in opmars; het is immers heel gezond. Het bevat 3 keer zoveel ijzer als spinazie, zit daarnaast vol met omega 3 vetzuren en is een goede bron van vezels. Het zou dus moeten helpen bij het voorkomen van bloedarmoede, huidveroudering (jippie!),  is het goed voor de darmen en helpt je lichaam met het aanmaken van spieren en andere weefsels.

Maar waar kun je het voor gebruiken? In eerste instantie kwam ik niet verder dan chia zaadjes in de yoghurt. Gelukkig zijn er ook andere mogelijkheden voor deze powerzaadjes!  Denk dan aan warme gerechten (soepen, roerbakschotels) maar het is ook heerlijk in smoothies, salades of zelfgemaakte muesli(repen). Een eetlepel chia zaadjes per dag is gewenst en met bovenstaande suggesties moet dat zeker lukken. Al ben ik natuurlijk erg nieuwsgierig of jullie nog andere lekkere recepten/suggesties hebben!

Een leuk weetje: Chia zaad kun je vermengen met water (in de verhouding 90% water en 10% Chia) om zo een soort “gel” te creëren. Dit kun je gebruiken als alternatief voor vetstoffen (denk aan boter of olie) in een recept. Je zou het bijvoorbeeld als plantaardige vetstof voor een taart kunnen gebruiken, dat lijkt mij in ieder geval iets leuks om binnenkort uit te proberen. Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte!

12 reacties

  1. Ik gooi ze, als waren het pijnboompitjes over de salade. Ook kunnen ze door een dressing heen, gemaakt van azijn en olie.

  2. Chiapudding! Met wat noten of klein fruit. Ik doe zelfs beide. Kan perfect als ontbijt. Ik doe er dan nog quinoa bij en plantaardige melk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *