Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Zelf maken: Hummus

Zelf hummus maken is super simpel en daardoor een favoriet in huize Beginspiration! Vriendje eet het het liefste op een stuk Turks brood, en dan extra dik besmeerd. Ik vind het heerlijk op een broodje met gegrilde groenten of wat plakjes rauwkost (avocado, tomaat, komkommer) als easy lunch. Verder neem ik graag een klein bakje mee als snack voor in de middag, lekker met wat reepjes wortel, selderij en/of komkommer om erin te dopen. Je kunt variëren in smaken, denk aan bietjes of tuinbonen, of gewoon de klassieker met kikkererwten.

Nodig:
200 gram gedroogde kikkererwten (of ±250 gram wanneer ze uit een potje komen)
1/2 el bakpoeder (alleen bij het gebruik van droge kikkererwten!)
4 el tahini (sesampasta)
1 teentje knoflook, door de pers
sap van een 1/2 citroen
zout/peper

Er volgen nu twee mogelijkheden…

Wanneer je meer tijd hebt:
Week de kikkererwten. Dit doe je simpelweg door de kikkererwten voor een nacht in een ruime pan met kokend water en een snuf bakpoeder te leggen. Het water wordt natuurlijk koud, maar dit is geen probleem. Giet ze de volgende ochtend af, spoel ze goed en laat goed uitlekken.

Gebruik dezelfde pan en voeg zoveel water toe zodat de kikkererwten ongeveer 3 cm onder water staan. Breng aan de kook, zet een deksel op de pan en laat voor 2 uur rustig pruttelen tot de kikkererwten goed zacht zijn geworden. Giet af, maar bewaar een restje kookvocht voor later.

Of, wanneer je gauw wat hummus wilt maken:
Trek een blikje of draai een pot kikkererwten open. Giet af, spoel goed en laat uitlekken. Deze stap kun je natuurlijk overslaan als je de kikkererwten hebt gekookt.

Vervolgens kun je in beide gevallen verder gaan met deze stappen:
Doe de kikkererwten in de blender en voeg hier knoflook (door de pers, of heeel fijn gesneden), citroensap (zonder pitjes!), een snuf zout en de tahini aan toe. Pureer tot het een smeerbare consistentie heeft gekregen. Mocht de hummus te dik worden, dan kun je altijd een beetje kookwater (of gewoon water) toevoegen. Breng verder op smaak met peper, zout en/of wat extra citroen.

Schep in een mooi schaaltje of kommetje. Giet er een beetje olijfolie over en bestrooi eventueel met fijngehakte kruiden, een snuf paprikapoeder of komijn. Op deze manier kun je het mooi presenteren. Wil je het langere tijd bewaren? Doe het dan in een luchtdicht bakje en bewaar in de koelkast. Het blijft ongeveer een week goed.

3 Discussions on
“Zelf maken: Hummus”
    • Dat heb ik ooit als tip gekregen van iemand die veel kikkererwten eet en hummus maakt.. Vandaar dat het een beetje in het systeem is blijven zitten! Het schijnt de schilletjes nog zachter te maken en dus een nog lekkerdere hummus.

  • Ik voeg zelf vaak nog wat komijnzaadpoeder toe. En als het in de schaal ligt om opgediend te worden voeg ik altijd nog flink wat paprika/chilipoeder toe…! Ook echt een aanrader.

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Close