Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Zelf maken: gnocchi

Na de zelf gemaakte gehaktballen is het tijd voor de gnocchi. Ik ben heel benieuwd welke zelf-maak recepten jullie hier nog meer terug zouden willen zien. Heb je een suggestie, of ben je op zoek naar een recept dat je al heel lang zelf wilt maken? Laat hieronder dan een berichtje achter. Dan ga ik ermee aan de slag. Je vindt trouwens al meer zelf maak recepten op beginspiration. Van super simpele mayonaise, tot zelf gebakken speltbrood, maar ook echte herfstklassiekers zoals pompoenpuree en warme chocolademelk. Maar nu eerste de gnocchi… want daar draait het allemaal om vandaag.

De eerste keer dat ik zelf gnocchi maakte, was ik een jaar of 7. Veel ouder zal ik niet geweest zijn. Ik weet het nog goed, want ik mocht de deegkussentjes die mijn moeder had gemaakt over een vork rollen, waardoor ze een mooi ribbeltje kregen. Om ze vervolgens netjes naast elkaar op zilverere platen te leggen, in een rij, zodat ze niet tegen elkaar zouden gaan plakken. In mijn herinnering staat de hele keuken vol met platen gnocchi, bebloemd te wachten om gekookt en opgegeten te worden. Wie weet kwam er die avond bezoek, of bewaarde mijn ouders het overschot in de vriezer, maar het was sowieso te veel om met z’n drietjes te eten. Op het menu stond vaak mij favoriet: zelf gemaakte gnocchi, een simpele tomatensaus en geraspte (Parmezaanse) kaas. Bij het terugdenken, loopt het water me in mijn mond, ook al is het zo’n simpel gerecht.

Nu velen jaren later maak ik nog steeds graag zelf gnocchi. Vooral wanneer ik stamppot of puree ga eten, schil ik een paar extra aardappeltjes. Om zo, met een beetje geluk, ’s avonds of zelfs de volgende dag de aardappelpuree tot gnocchi te verwerken. De koude aardappelpuree is dan perfect om tot deze pasta te verwerken. “Officieel gezien” heb je ongeveer 100 gram aardappelpuree nodig voor 1 portie gnocchi. De praktijk leert echter dat dit veel te weinig is. Ondanks dat de gnocchi iets zwaarder is dan reguliere pasta, kan ik hier van blijven snoepen en is de 100 gram dus echt te weinig. De praktijk leert echter dat onderstaande portie voor 3 personen prima is, of wanneer je het als voorgerecht of een gezin met kinderen maakt dan is het voldoende voor 4.

Zelf gnocchi makenNodig voor 3-4 personen:
400 gram kruimelige aardappelen
125 gram bloem
1 klein ei (of een half groot ei)
snuf zout

Kook de aardappels, zonder schil in een ruime pan water met een snuf zout. Zodra ze gaar zijn pureer je de aardappels, zodat er geen klontjes meer in zitten, maar voeg geen boter of melk toe. Laat de aardappels volledig afkoelen.

Voeg het ei bij de gepureerde aardappelen, mix dit erdoor en voeg daarna de bloem toe. Kneed er een mooi deeg van.

Gebruik voldoende bloem op je aanrechtblad, wanneer je het deeg tot gnocchi’s gaat maken. Verdeel het deeg in vieren. Rol van het deeg lange rolletjes, van ongeveer 1 cm dikte, en snijd deze vervolgens in stukken van ongeveer 2 cm.

Bestrooi met een beetje bloem en laat de gnocchi even rusten voordat je ze gaat koken. Of leg ze met bord en al in de vriezer. Zodra ze bevroren zijn, kun je ze van het bord halen en in een zakje bewaren.

Om de gnocchi gelijk te koken breng je een grote pan met water en een snuf zout aan de kookt. Leg ze voorzichtig in het kokende water. De gnocchi is gaar wanneer het aan de oppervlakte komt en dit duurt een 2-3 minuten, dus blijf bij de pan staan.

Persoonlijk vind ik het lekkerste om de gnocchi vanuit het kokende water gelijk in de saus te mengen. Gewoon in de pan. Schep daarna op, bestrooi met Parmezaanse kaas en serveer gelijk.

Menusuggestie: zelf gemaakte gnocchi + home made tomatensaus + Parmezaanse kaas.

3 Discussions on
“Zelf maken: gnocchi”

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Close