Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Wat is gezond?

Ik begon mijn blog een kleine 2 jaar geleden met het idee: ik wil schrijven over gezond eten. Maar, wat is gezond? Een vraag die mij vanaf het begin van mijn “blogcarriere” bezig houdt! Als je op het internet gaat zoeken, vind je veel (tegenstrijdige) informatie. Het ene moment zit iedereen aan de sojamelk, maar dan blijkt het uiteindelijk toch niet zo gezond. Superfoods zijn nu overal te koop, maar is het niet gewoon een marketingstunt? Er ontstaan steeds meer theorieën over wat nu gezond eten is, iedereen blijkt ‘een expert’ te zijn en soms lijkt het alsof je steeds meer voeding “moet” laten staan.

Voor mij is gezond eten automatisch puur en eerlijk. Echte producten die met respect voor de natuur en de dieren om ons heen in de winkel zijn beland. De ingrediënten die Michael Pollan zo mooi omschrijft als “de producten die je over-overgrootmoeder nog zou herkennen wanneer ze door de supermarkt loopt”. Eten moet vooral lekker en leuk blijven; dat betekend dat je ook best eens wat ongezonds kunt eten. De hele dag brouwnies eten is leuk en aardig, maar je kunt je lichaam natuurlijk niet vol blijven stoppen zonder dat daar iets tegenover staat. Overgewicht, een suikerverslaving (ja echt!) of andere kleine lichamelijke klachten waarvan je nooit had gedacht dat het met eten te maken had. Elk lichaam is anders, dus wat voor mij werkt, werkt natuurlijk niet perse voor anderen. Voor mij zijn er in ieder geval een aantal dingen die goed werken en deze deel ik graag met jullie.. Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar jullie healthy tips & trics!

Fruit: Ik eet graag fruit net voor ik begin aan mijn ontbijt, of tussen het ontbijt en de lunch in. Het schijnt dat je fruit het beste zo vroeg mogelijk op de dag kunt eten, zo wordt het nog goed verteerd in je buik.

Ontbijt: Belangrijk! Zorg voor een goed vullend ontbijt, want dat voorkomt energiedips gedurende de dag. Favorieten: granola, havermout en andere vlokken met daarbij lekkere smaakmakers zoals rozijnen, noten, vers fruit en bijvoorbeeld een snufje kruiden (kaneel; yumm!). Kies daarnaast voor een plantaardige melk of (geiten)yoghurt om erbij te eten. Al eet ik ook graag een plak bananenbrood, wanneer ik trek heb in iets zoets en lekkers.

Snack: Hier schreef ik al een lijstje met mijn favoriete gezonde tussendoortjes; perfect om mee te nemen of juist thuis te eten wanneer je iets meer tijd hebt.

Lunch: Lunchen blijkt een lastigere maaltijd gedurende de dag, aangezien ik meestal op de uni ben of aan het werk. Gelukkig heb ik tijdens de detox enige ervaring opgebouwd en begin een redelijke expert te worden in het meenemen van een eigen gemaakte lunch. Zie hier enkele gezonde tips! Ook restjes van de vorige dag zijn vaak makkelijk om te toveren in een succes. Als ik thuis ben probeer ik wat meer uit te pakken, door een soepje te maken, een receptje voor mijn blog of een uitgebreide salade.

Diner: Ik probeer hier zo gevarieerd mogelijk te eten, daardoor sluit ik ook weinig producten uit. Alleen pasta en andere witte koolhydraten probeer ik niet te veel te eten. Al lukt dat niet altijd! Ik kook vooral met verse ingrediënten, dus veel groenten. Ik maak mijn eigen basics (zoals vega burgers of mayonaise) en mijn maaltijden te bereiden met een beetje gezond verstand. Dus geen pakjes en zakjes, maar zelf je maaltijden op smaak brengen met onder andere chilipeper, knoflook, ui en kruiden. Zoals Jamie eens zei: “als je kookt met kruiden, dan ben je al een stuk gezonder bezig”.

Drankjes: Ik hou niet echt van frisdrank, en eigenlijk ook niet erg van koffie, dus dat maakt het gelijk een stuk makkelijker! Koffie drink ik misschien een keer per week (ja echt!) en ik kan ook prima zonder. Daardoor drink ik gedurende de dag vooral water (met limoen, verslavend lekker wanneer het buiten warm is!) en thee (van kruidenthee tot witte thee, echt alles). Na het sporten drink ik graag kokoswater. Handige tip wanneer je weinig water drinkt: vul een fles met water van 1 of 1,5 liter, zet het op je werk/studie plek en stel de regel: aan het eind van de dag is deze fles leeg! Werkt perfect.

Bron foto: pinterest

5 Discussions on
“Wat is gezond?”
  • Love deze post!
    Ik weer net drie dagen ge-juiced [zelfgemaakt] en voel me fijn! Ben ’t helemaal eens met geen zakjes en pakjes; maar boyfriend hier vraagt me af en toe wat er nou zo fout is met al die e-nummers? En is gemodificeerd eten niet juist de future?! Jij informatie hierover? Dikke x!

  • Super interessant artikel! Leuk om jouw kijk hierop te lezen. Ik vind het echt goed hoe je het doet een aanpakt allemaal, knap hoor. Nu met mijn detox ben ik me ook steeds bewuster aan het worden, vooral ook van al die E-nummers en suikers. Ik wilde pakje voorgesneden fruit kopen en zelfs daar zaten E-nummers in… Dus zoveel mogelijk vers en zelf maken! Is toch ook het lekkerst (woah ja zelfgemaakte mayonaise!).

    Dat van het drinken doe ik nu ook en dan vaak nog wat komkommer of bosbessen erin, dan drink je zo een liter water.

  • Fijne tips, ik drink ook niet graag frisdrank, eigenlijk alleen water en thee, dat is ook de reden dat ik te weinig drink. Zo’n fles op mijn bureau zetten ga ik dus doen!

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.