Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Time for lunch!



Op verzoek deze keer een post met allemaal lekkere lunch gerechten die simpel en snel (van te voren) te maken zijn. Om ervoor te zorgen dat ik het mee naar college kan nemen, heb ik verschillende meeneembakjes gekocht. Hierdoor kun je de lunch makkelijk van te voren kunt maken en dus mee kan nemen naar de uni, werk of onderweg. Heb je na het lezen zelf nog tips of andere lekkere suggesties, laat dan even een berichtje achter! Ben erg benieuwd.. Ennn, hoe kunt je nu nog zeggen dat gezond (detox) eten saai is! 🙂

Noedelssalade, 5-10 min. (Kingsobe, te koop bij marqt, heeft lekkere glutenvrije bruine rijst noedels)

  • Kook de noedels volgens verpakking, doe op het laatste moment wat peultjes/boontjes/sugarsnaps bij het kookwater. Kunnen ook andere groenten zijn, denk aan broccoli, paprika, bosui, courgette etc (sommige dingen hoeven natuurlijk niet geblancheerd te worden, dus kunnen zo bij de dressing).
  • Ondertussen kun je de dressing al in een grote tupperware maken. (lekker ouderwets, maar werkt prima!) Schaaf wat verse gember erin, beetje peper, sap van halve limoen, sojasaus, sesamolie, rood pepertje in dunne ringetjes, wat koriander, klein beetje olie (als de dressing niet dun genoeg is).
  • Wanneer de noedels gekookt zijn, giet ze af in vergiet en spoel onder koud water. Laat even uitlekken en voeg bij de dressing en roer goed. Klaar om meegenomen te worden!

Aardappeltjes salade, 15 min.

  • Weer heel simpel, maar iets meer planning voor nodig de dag ervoor. Kook de aardappels en alle andere groenten (echt alles kan!) die je evt wilt toevoegen de avond van te voren, stop deze in een meeneembakje voor de volgende dag. Giet hierover wat olijfolie, verse kruiden (bieslook, peterselie, tijm, rozemarijn etc) en een half teentje knoflook en laat in “marinade” afkoelen. Snij daarbij een klein sjalotje fijn (of wat bosui). De volgende dag kun je nog wat feta of pecorino toevoegen.

Ronde rijst salade, 10 min
Ronde rijst leent zich erg goed om salades mee te nemen. Dus je kunt hier weer van alles mee doen. Denk aan de ronde rijst “risotto” van gisteren, maak wat meer de avond daarvoor en neem de rest mee de volgende dag. Anders kun je de ronde rijst ook gebruiken als basis voor een salade, met bijvoorbeeld:

  • Versie 1: Spinanzie even aanbakken, roer door de rijst. Voer er wat geroosterde pijnboompitten, feta of geitenkaas en tomaatjes aan toe. Dressing: olijfolie, citroen, gedroogde tomaatjes in kleine stukjes en wat verse peper en zout. In een potje en schudden maar!
  • Versie 2: Paprika, taugé, garnalen, boontjes/sugarsnaps, (even blancheren, als in 2 min in kokend water),  courgette, koriander, bosui door de rijst roeren. Dressing: sesamolie (klein beetje), verse gember, rood pepertje, soja, limoen/citroen sap, milde olijfolie.
  • Versie 3: Bosui, koriander, paprika, wat kidneybonen en cherrytomaatjes. Simpele dressing  van limoen, peper, zout, olijfolie en klaar.
  • Versie 4: Champignons met een uitje en knoflook even gauw bakken, doperwtjes (in een zeef doen en kokend water erover gieten) erbij doen en bestrooien met bosui,  pecorino en verse peper. Rijst kun je eventueel een minuutje meebakken.

Spinaziesalade met gerookte zalm, 5 min

  • Dit lunchgerecht kun je zelfs, als daar de mogelijkheid voor is, op werk maken. Doe wat baby spinazie in een kom, snij daarover blokjes avocado en bestrooi met pompoenpitjes. Leg er wat plakjes zalm eroverheen en maak een simpele dressing met wat limoensap , olijfolie, peper en zout, giet dit over de zalm/salade.

Linzensalade, 5-10 min.

  • Hierbij gebruik je de linzen als basis, gewoon 1 blikje uit de bio winkel is het makkelijkste. Voeg wat gedroogde tomaten, gewone cherrytomaatjes, bosui, komkommer, verse basilicum, feta/geitenkaas toe en wat andere dingen die jij lekker vind. En je hebt een sterke dressing nodig, dus lekker wat citroen sap en schil, olijfolie, knoflook (max 1/4 teentje als je op werk zit) en peper/zout. Dressing kun je van te voren erin doen, wordt het alleen maar lekkerder van.

Tonijnsalade, 5 min.

  • Ik ben persoonlijk niet z’n fan van tonijn (in welke vorm dan ook), maar mijn vriendje kwam hiermee en vind dit erg lekker.  Je hebt nodig: blikje tonijn, komkommer, paar cherrytomaatjes, verse basilicum, olijven,  sjalotje (fijn gesneden), citroensap, olijfolie en verse peper. Zou je bijvoorbeeld als beleg voor een rijstwafel kunnen gebruiken.
4 Discussions on
“Time for lunch!”
  • Super! Bedankt voor je tips. Ik was op de goede weg met aardappelsalades of groene salade met walnoten en geitenkaas, maar na 28 dagen komt dat wel een beetje je neus uit..haha… Bedankt voor je repectjes!

    Gisteravond had ik een spinaziesalade met sinaasappeldressing gemaakt, ook erg lekker en het restje vandaag meegenomen en aangevuld met komkommer, geschaafde amandel, cherrytomaatjes en bosui. Nu staat een heerlijk minestronesoepje te pruttelen… Het ruikt weer goed!

  • Vandaag weer begonnen met 28 dagen “voorjaarsdetox”! Heb meteen gebruik gemaakt van je lunchtips! Linzensalade met o.a. rode ui, geitenkaas en citroenrasp. Straks even naar Marqt om meer lekkere dingen te halen voor de rest van de week!

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Close