Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

The day after detox

Hoofdpijn! Misselijk! Dag 1 na de detox uitdaging en ik ga los, met dit als resultaat.. Het ontbijt was nog gezond, aangezien ik naar de uni moest en gauw iets “normaals” wilde eten. Ik dronk mijn laatste Frecious sapje en at yoghurt met gemengde noten, rozijnen, cranberries en een banaan. Afgelopen weekend had ik, aangezien mijn veggiebox (met vers brood) was gearriveerd, al een broodje gegeten met geitenkaas. Gewoon om even te testen hoe mijn lichaam zou reageren wanneer ik iets met gluten at en de rest van de dag detoxproof bleef eten. Het was heerlijk en gelukkig ik kreeg geen last van een opgeblazen gevoel of andere gluten-verschijnselen. Later sloeg het noodlot echter toe! Ik kwam thuis en wist 1 ding zeker: de paaseitjes en chocolate chip cookies zijn van mij! Nog geen half uur later lag ik misselijk op de bank met knallende hoofdpijn. Hoe bedoel je suiker is vergif?

De laatste detoxdagen voelde ik mij eigenlijk heel goed. Ik had veel energie en sliep een stuk beter; dit wil ik niet kwijtraken in mijn post-detox leven. Ik merkte echt wat het detoxen met mij doet en wat voor een positieve effecten het gezonde eten op mij heeft. De eerste week is altijd even wennen, maar in week 4 is het detox patroon normaal geworden. Ik weet niet beter! Ik eet nu even alles wat los en vast zit, omdat ik het zo lang niet heb kunnen eten. Aan de andere kant weet ik dat ik over een tijdje, misschien een week of een dag, toch weer trek krijg in iets gezonds.  Het gaat immers om de balans vinden en soms wat discipline!

Voor vanavond staat er een goddelijke pasta carbonara op het menu. Ik ben benieuwd hoe dat gaat smaken! Eigenlijk heb ik niet eens trek in pasta, maar ik maak het speciaal voor Vriendje. Aangezien hij elke avond met mijn detox heeft meegegeten. Hij maakte met liefde een detoxstampotje (of iets anders) wanneer ik geen zin had om te koken. Hij zorgde ervoor dat de eerste weken geen koek en snoep in huis was. Deed bio boodschapjes wanneer ik het druk had met studie. Fietste (5 min voor sluitingstijd) terug naar de winkel, toen we de verkeerde noedels hadden gekocht en zorgde dat ik toch iets detoxproof kon eten.. Ik had het niet zonder jou kunnen doen. <3

Het zit erop allemaal! De Dertig Dagen Detox uitdaging is voltooid.. No worries, ik blijf gewoon bloggen en lekkere receptjes posten op beginspiration. Wie weet binnenkort zelfs weer een nieuwe uitdaging, want ik heb nog genoeg leuke ideeën. Het waren 30 leuke en intressante dagen, maar nu is het tijd om te gaan genieten van alles wat weer “mag”.

17 Discussions on
“The day after detox”
  • Petje af!! Echt zo goed gedaan. Fijn dat je eerlijk bent in je ups en downs, grote inspiratiebron!
    Geniet even van al het foute lekkers, en dan weer normaal.
    🙂

    • Dankjewel voor je lieve berichtje! Ga er zeker van genieten. De grote grap is wel, vanmiddag koek/chocolade gegeten en ben er nu wel weer klaar mee. haha, gaat snel! 😉

  • Super gaaf dat je 30 dagen detox heb volbracht! Je hebt mij geïnspireerd om met mijn eigen detox maand te beginnen. Ik vond het erg leuk om jouw eerlijke verhalen te lezen, bedankt voor het delen! Ik zal mijn eigen detox maand binnenkort beginnen, eerst en plan maken en vooral mijn voorraad kast goed vullen. 🙂

    • Oh super leuk Andrea! Graag gedaan, ik vond het leuk om alles met jullie te delen. Gaf mij weer kracht om door te gaan! Heel goed, plannen is het halve werk hoor (net als in een keer veel boodschappen doen!) Geef maar een seintje als je begint en/of wanneer je tips/recepten nodig hebt! Heel veel succes..

  • Ontzettend knap gedaan en erg leuk om alle recepten mee te lezen! Ik denk zeker dat je zo een erg gezond voedingspatroon kunt ontwikkelen die jou alle energie geeft die je lichaam nodig heeft. Maar eerst genieten van de pasta!

    • Dankje! Super lief! Gelukkig at ik voor de detox al gezond, maar ik vind het fijn om zo af en toe (1x per jaar) even mijn lichaam te “resetten” en even een periode extra gezond te doen. Hierdoor leer je je lichaam, en welke effect voeding op je heeft, alleen maar beter kennen. Dat is veel waard! Gelukkig gaat tot nu toe (behalve de koekjes/chocolade) erg goed! Ennn, ik ben verslaafd aan de sapjes in de ochtend, dus wil daar zeker mee door!

  • Proficiat !! Super goed gedaan ! Ik ben stiekem een beetje jaloers want ik zou het zelf graag kunnen, maar het lukt me niet om eraan te beginnen. Mijn eetpatroon is redelijk gezond, maar ik krijg soms van die uitspatingen en dan eet ik alles op rondom mij, spijtig genoeg heb ik dat meestal niet met gezonde dingen, maar met chocolade, koekjes & snoep !! Achteraf kan ik mezelf dan wel vervloeken dat ik een hele pak koeken of chocolade heb opgegeten !! Elke zondagavond zeg ik tegen mezelf: “nieuwe week, nieuwe gewoontes, geen chocolade na het eten” Want das namelijk het ergste … elke avond zit ik op de bank met een stuk chocolade. Meestal volgt er dan nog één en voor ik het weet heb ik een halve pak chocolade op 🙁
    Ik wil die slechte gewoonte zo graag afleren !! Maar weet niet hoe ik eraan moet beginnen. Heb je tips voor mij? Hoe kan je gemakkelijk de verleiding weerstaan? Voor tv is het voor mij het allermoeilijkst want dan begint bij de trek in zoetigheid. Iemand suggesties en tips ??
    Gr Julie

    • Bedankt voor je berichtje! Ik moet zeggen dat het mij ook niet altijd lukt om me in te houden; ik kan ook heerlijk snoepen en heb soms ook mijn momenten dat ik ongegeneerd een reep chocolade op kan eten. Al wordt dat steeds minder! Ik merk door de detox wat voor effect suiker (dus koek/snoep) op mijn lichaam heeft. Ik wordt er niet dikker van (gelukkig), maar wel heel moe. Nu ik dit weet ga ik automatisch bewuster eten en laat je het vaker liggen. Daarbij is suiker gewoon verslavend, je lichaam “vraagt” er echt om. Daarbij zitten in sommige koekjes stofjes die ervoor zorgen dat je alleen maar meer wilt eten (net als in paprikachips overigens). Een belangrijke stap is dus om van deze “verslaving” af te komen, bijvoorbeeld door voor jezelf een doel te stellen: op …. dag(en) eet ik geen suiker! En dan rustig uitbouwen..

      Tv kijken en eten is idd op een of andere manier aan elkaar gekoppeld, je eet onbewust altijd meer voor de TV. Dingen die bij mij helpen: minder/geen TV kijken en gewoon iets anders gaan doen. Naast dat je minder trek krijgt in zoet, voel ik me een stuk beter omdat ik vanalles heb ondernomen die avond (sporten, admin, blog schrijven, boek lezen, taakjes in huis, studie etc). Daarbij moet je eigenlijk jezelf afleren om het tv moment als snack moment te zien. Geen koek/snoep in huis halen is ook erg effectief. Als het niet in huis is, dan kun je het ook niet eten! Je kunt evt ook voor wat gezonde snacks kiezen, mocht je toch trek krijgen (cruditee, ongezoute nootjes, gedroogd fruit etc). Deze dingen werken bij mij in ieder geval goed.

      Ik hoop dat je er iets aan hebt! Als je verder nog vragen hebt, of iets wilt weten, kun je me ook altijd een mail sturen. Succes!

      • Oké bedankt. Heb mezelf al een datum op gelegd om te starten met een soort suikervrij detox. Geen snoep, koeken, chocolade om te beginnen gedurenden 21 dagen ! Afkicken dus. Na het paasweekend start ik ermee. Ik hoop maar dat ik nu dit weekend niet te veel chocolade-eitjes cadeau krijg 🙂
        Gr Julie

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Close