Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Suiker!

Suiker vind je in steeds meer producten terug de laatste tijd. Het zit natuurlijk in koek, snoep en andere zoetigheden. Maar helaas zit suiker steeds vaker in producten waar je het misschien niet verwacht, denk aan:  sauzen, soepen, vleeswaren en brood.

Dat te veel suiker niet goed voor je is, beginnen gelukkig steeds meer mensen te realiseren. Het eten van suikers zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel gauw stijgt. Deze pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel heeft effect op je hongergevoel, energie en zoveel meer. Een grote suikerinname kan zelfs zorgen voor diabetes, overgewicht en zoveel meer.

Er is natuurlijk een “maar”: Je lichaam heeft suikers nodig om te functioneren. Zonder suikers of koolhydraten krijgt je lichaam niet genoeg energie binnen om te functioneren. Het gaat hierbij om natuurlijke suikers, die bijvoorbeeld in groenten en fruit zit. Als bonus krijg je bij deze gezonde suikers ook de vezels, mineralen en vitamines binnen. Deze zorgen voor een betere opname van de suikers, met als resultaat een minder grote dip in je bloedsuikerspiegel.

Het herkennen van suiker op het etiket is soms best lastig, aangezien het niet altijd duidelijk vermeld staat. Het is het verpakt in een e-nummer of onder een andere naam. Alle woorden die eindigen op -ose (zoals dextrose, maltose, fructose, saccharose etc), stropen, siropen, karamel en honing zijn vormen van suiker. Daarbij zijn kunstmatige zoetstoffen vaak geen goed alternatief. Het heeft immers hetzelfde effect als suiker en zorgt dus voor een piek in je bloedsuikerspiegel. De onderzoeken die zijn gedaan naar aspartaam, zijn vaak alleen op de korte termijn (1-2 jaar) en het lange termijn effect is dus niet bekend. Een goed alternatief zijn bijvoorbeeld suikers die laag scoren op de qlycemische index, denk hierbij aan stevia of kokosbloesemsuiker. Over het laatste binnenkort meer. Uiteindelijk blijft het gewoon suiker, en dat eet je met mate.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van het zo’n achtergrond artikel. Daarnaast ben ik nieuwsgierig: eet jij gedurende dag veel (verstopte) suikers? Of probeer je daar heel erg op te letten?

16 Discussions on
“Suiker!”
  • Interessant!

    Ik weet dat suiker slecht voor je is, maar vind het zo lastig om daar overal rekening mee te houden! En je moet inderdaad de etiketten zo goed doorlezen…

  • Ja ik eet veel te veel suiker waarvan ook natuurlijk veel te veel verstopte suikers. Ik ben echt een suikerjunkie en ik zou er echt snel mee moeten stoppen. Mijn fysiotherapeut gaf ook al een keer aan dat ik zou moeten stoppen ivm pijn aan mijn gewrichten, zij heeft namelijk steeds meer patienten die stoppen met suiker omdat dat blijkbaar slecht is voor je gewrichten.. Bizar eigenlijk!

    Je hebt trouwens een spelfoutje, er staat ‘over het laagste binnenkort meer’ 😉 just a tip!

    Liefs Rosie

    • Oeps, zal het gelijk verwijderen. Even overheen gekeken!

      Ja, ze zeggen soms dat afkicken van suiker net zo lastig is als van drugs. Al merk ik dat het goed is om in kleine stappen te werken. Bijv eerst alle verstopte suikers eruit, en zo langzaam afbouwen. Dat heeft bij mij wel gewerkt in ieder geval. Suiker heeft inderdaad op zoveel dingen invloed, het is heel bizar. Alleen maar meer redenen om te minderen 🙂

  • Het innemen van suiker is in principe niet erg, mits in mate en niet als voeding maar als ‘bijproduct’ is mijn stelling. Iedereen wil wel eens zich te goed doen aan een reep chocola, toch?

    Ik heb ook geen zin in de winkel om steeds op de labels te kijken. Ik proef vaak als er suiker in zit en kijk dan op de label. Zo koop ik bijna geen kant-en-klare soep meer én ben ik gestopt met vleeswaren uit de gewone supermarkt. Daar zit vrijwil altijd suiker in, bizar eigenljik.

    Grappig is dat mijn kinderen moest wennen aan de ‘nieuwe’ echte vleeswaren. Het had superveel smaak! Ik vong het zelf ook een smaakexplosie. Grappig is dat ik nu verzoeken krijg van maar ‘een’ plakje op de boterham en een dun laagje smeerworst i.p.v. een plakje extra of een dikke laag. Met minder hebben ze even veel smaak blijkbaar.

    Wat betreft tussendoortjes ben ik gewoon gestopt met hartige koek ed. Ik eet ongebrande ongezouten noten en fruit tussendoor. Dat scheelt een hoop labels kijken!

    • Het is precies wat je zegt: alles met mate! Ik merk zelf dat hoe minder suiker ik eet, hoe minder trek ik erin krijg. Met het artikel wilde ik vooral ook laten zien dat suikers vaak verstopt zitten. Het is inderdaad zo dat de echte producten zoveel lekkerder smaken dan de producten waar suiker aan toegevoegd wordt. Daarbij is het een stuk gezonder 🙂

  • Goed artikel! Echter (volgens mij) een onjuistheid: kunstmatige zoetstoffen zijn idd niet gezond, maar laten de bloedsuikerspiegel niet stijgen in tegenstelling tot gewone suiker. Daarom mogen diabeten bv. wel zaken als cola-light etc.

    Verder leuke blog!

    • Bedankt voor je reactie. Ik ben geen expert, maar wat ik tot nu toe heb gelezen komt het op het volgende neer: Bij diabetes kan het lichaam de bloedsuikergehalte niet meer zelf in evenwicht houden. Alles wat het lichaam in glucose omzet (rijst, aardappels, suikers etc), kan door de ongevoeligheid of gebrek aan insuline ervoor zorgen dat de glucose niet voldoen de word opgenomen en dus blijft het suikergehalte te hoog. Het gebruik van zoetstoffen zorgt ervoor dat de behoefte aan suiker door zoetmakers alleen maar wordt vergroot. Het viel mij namelijk op dat in sommige zoetjes gebruik wordt gemaakt van natuurlijke suikers (wat alsnog zorgt voor een verhoging van het het bloedsuikerspiegel). Daarbij vind ik het echt gek dat mensen met diabetes cola-light wel mogen drinken, dat lijkt mij niet een hele gezonde keuse (ivm aspartaam etc). Ik ben benieuwd hoe jij erover denkt!

  • Ik eet vooral enorm veel fruitsuikers, zou dat ook zo slecht zijn? Ik eet ongeveer 5-6 stuks fruit per dag zodat ik niet iets slechters ga snacken haha. Maar ik vind het heel lastig, probeer er wel op te letten en merk ook dat hoe minder suiker ik eet, hoe minder trek ik erin krijg. Maar echt OVERAL zit suiker in (verstopt) dus het voelt zo’n beetje onmogelijk om het helemaal te vermijden…

  • Eigenlijk denk dat ik van suiker afkicken nog moeilijker is dan van drugs omdat het overal zo verkrijgbaar is en als je de etiketten niet leest neem je misschien nog steeds veel producten met suikers er in en dan heb je nog steeds last van een wisselende bloedsuikerspiegel, waardoor je weer meer trek hebt in zoetigheid

  • Heel interessant! Ik ben er de laatste tijd wel veel mee bezig, maar ik vind het zo lastig om het goed uit je leven te kunnen bannen want het zit gewoon praktisch overal wat je dagelijks gebruikt in. Wel kook ik sinds een tijdje verser en dus zonder pakjes en zakjes, dat is al een begin zullen we maar zeggen haha!

  • Ja! Leuk zo’n achtergrond artikel. Al wordt het hele verhaal van de werking van suiker in het lichaam wellicht wat te lang. Misschien ook leuk om op basis van dit artikel meer over de glycemische index te schrijven (of heb je dit al gedaan en zie ik die over het hoofd :o).

    Geraffineerde suiker probeer ik zelf niet te eten. Maar ook ik zwicht af en toe en dan ook wel gelijk voor het slechtste, woeps.. Ik eet wel de hele dag groenten en fruit dus aan suiker geen tekort 😉 een voordeel daaraan is ook dat je niet naar een lang ingredientenlijstje hoeft te kijken.

  • Ik eet al meer dan een jaar geen suiker. Natuurlijk op feestjes weleens en als ik ga uiteten weet ik dat er suiker in zit. Voel me er goed bij,geen hoofdpijn of sombere gevoelens. Het is wel een gezoek en zelf koken,alle etiketten lezen,maar het is me meer dan waard. Ook is mijn gewicht afgenomen en heb meer energie. Suiker is een drugs,het voed slechte cellen in je lichaam,je hebt er meer en meer van nodig,wanneer je stopt met het eten van suiker heb jezelf afkick verschijnselen,trillen,zweten.Er zijn genoeg heerlijke suikervervangers zoals:agavesiroop,palmsuiker,oerzoet,appeltjes,gedroogd fruit,stevia.Hier kun je ook mee bakken. Probeer het eens voor een week of langer zonder suiker en kijk dan hoe je je voelt.

  • Ik ben één en al PRO dergelijke achtergrond (en kaderende) info-artikels.

    Je stijl is zeer toegankelijk, wat maakt dat één en ander letterlijk en figuurlijk, licht verteerbaar. Open en fris ook.

    Wat betreft mijn ‘suiker’ interesse – ik ben steeds meer op zoek naar Stevia toepassingen (oa om gelei en confituren te maken, Stevia in desserts te integreren en/of andere mogelijkheden). Momenteel ben ik zowat een wandelend Aspartaamvat (helaas, maar ’t is niet anders). Kauwgum, Light drankjes, Canderel producten. Gezonde suikers zijn er weinig tot niet in mijn voeding te vinden (ook al weer helaas) – maar de ambitie om er aan te werken is er.

  • Vandaag ben ik voor het eerst op je blog aan het lezen! Wat een ontzettend leuke blog.. Ik ben nu een tijdje aan het letten op mijn eten en het vermijden van suikers is niet altijd even makkelijk.. Ik probeer de suikers die ik binnen krijgt zoveel mogelijk binnen te krijgen via gezonde producten zoals fruit.

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.