Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Gezonde snijbonen tofu salade

De originele versie genaamd yellow bean salad en het lijkt mij een heerlijk gerecht voor deze subtropische dagen hier in Nederland. Op dagen als deze vind ik het fijn om licht te eten (bij voorkeur salade) en vooral niet te veel tijd te spenderen in de keuken. Ja, je leest het goed! De keuken probeer ik wat te vermeiden en ik zoek de verkoelende plekken buiten (of soms binnen) op. Daar geniet ik van de enkele dagen zon die Nederland te bieden heeft. Maar: a girl’s got to eat! Uiteindelijk ga ik opzoek naar recepten die snel en makkelijk te maken zijn. Met een wat duf hoofd, door de zon, maak ik oude vertrouwde recepten, struin ik websites af en kijk in kookboeken. Creatief zijn in de hitte is niet mijn sterkste punt, helaas, dus dit laat ik liever over aan anderen.

Toen ik een van mijn favoriete blogs ging bekijken, of zoals de schrijfster het een recipe journal noemt, wist ik dat ik dit moest maken. Ik heb het een beetje aangepast, maar voor het originele recept kun je kijken op de website van 101 cookbooks. Je kunt het zo als salade eten, wat een prima luchgerecht is. Maar ik geef de voorkeur om het met biologische bruine rijst te serveren, heerlijk en voedzaam, voor na een lange dag in de zon..

Nodig voor 2-3 personen:
100-150 gram tofu, in blokjes
250 gram snijbonen (kijk of je gele en groene kunt vinden)
1 chili peper, in dunne ringen (evt met zaadjes voor echte spice)
2 teentjes knoflook, fijn gesneden of door knoflookpers
3 bosuitjes, in dunne ringen
een bosje verse koriander
sap van ½ limoen
2-3 eetlepels arachideolie
zeezout/peper
optioneel: handje geroosterde pompoenpitten.
optioneel: 100 ml kokosmelk voor in de dressing (erg lekker!)


Snij de snijbonen in stukjes van 1-2 cm. Breng een pan met water aan de kook, voeg wat zeezout eraan toe en kook de snijbonen ongeveer 3-4 min. Giet af en spoel af onder de koude kraan. Zet aan de kant en laat wat uitlekken.

Bak ondertussen de blokjes tofu in wat olie op middelhoog vuur. Voeg na een paar minuten 1 teentje knoflook toe (door de knoflookpers) en een ½ chili peper in dunne ringen. Breng verder op smaak met zout en peper.

Voor de dressing pureer je in een food processor de rest van de chilipeper en knoflook, de koriander, zout, peper, limoensap en olie. Voeg hier eventueel ook de kokosmelk toe.

Mix de snijbonen met de fijn gesneden bosui en de dressing. Wees genereus met de dressing en strooi de tofu blokjes erover. Als je het lekker vindt, kun je ook wat geroosterde pompoenpitten erover strooien. Serveer eventueel met biologische (zilvervlies) rijst.

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Close