Review: Nopi, het kookboek – Ottolenghi en Scully

In 2010 trok Yotam Ottolenghi in mijn keuken met zijn boek Plenty. Vanaf dat moment zou ik nooit meer zonder hem kunnen. M’n kruidenkastje werd uitgebreid met za’atar, sumak en oranjebloesemwater, en hij leerde mij een nieuwe manier om mijn geliefde kardemom en venkelzaad te gebruiken. Vorige week was ik in Tel Aviv, waar ik Ottolenghi’s roots duidelijk terugzag in alle gerechte die ik proefde. De zoete ondertonen in hartige gerechten en een combinatie van de heel aanwezige smaken, die elkaar zo perfect versterken dat het een raadsel is om ze allemaal te identificeren. Ik werd helemaal blij toen ik erachter kwam dat hij een nieuw boek had uitgebracht, waarbij het allemaal draait om zijn restaurant in het hippe West End van Londen: Nopi. Tijd om eruit te koken en zijn gerechten uit dit prachtige boek te proeven.

Mijn eerste indruk was dat het boek er chique uitzag, met de fancy gouden bladeren. Het wekt een heel stijlvolle indruk, iets strakker dan zijn voorgaande creaties. Ook inhoudelijk valt meteen een verschil op: ondanks de vele (overheerlijke) vegetarische gerechten, zoals geroosterde aubergine met zwarte knoflook, en bulgur-tartaar met ingemaakte citroen en aardperenchips, zijn dit keer ook vlees en vis recepten aanwezig. Verder zijn de gerechten in NOPI ook een stuk bewerkelijker dan in de voorgaande boeken. Ottolenghi wil zijn lezers een beeld geven van de hoeveelheid werk achter een gebalanceerde en doordachte menukaart. Ook zijn de hoofdstukken Brunch en Cocktails een nieuwe toevoeging, wat ik onwijs leuk vind. Er is een lijst met aangeraden combinaties van voor-, hoofd- en bijgerechten, zodat je voor je diner de perfecte smaak combinaties op tafel kunt zetten. Super handig. Hiermee is het boek een geheelplaatje van wat het restaurant NOPI te bieden heeft. Een ding is zeker: dit boek is niet voor beginners, maar als je een goede indruk wil maken op je gasten dan zal het zeker lukken met zulke bijzondere creaties.

In het weekend nam ik goed de tijd om de hoofdstukken Voorgerechten en Groenten uit te pluizen. Ik koos voor een puree van urad dal, wat een soort romige mini kikkererwtjes zijn waar ik nooit van had gehoord. Daarbij serveerde ik flespompoen met gekarameliseerde gembertomaten en een limoenyoghurt van geroosterde kardemomzaad. De flespompoen alleen al duurde 2,5 uur om te maken. Eerst worden de pompoenen namelijk op hoge temperatuur goudbruin geroosterd, om daarna de tomaten op lage temperatuur erbij te verwarmen, en tot slot karamelliseer je de tomaten met gember, chilipeper, knoflook, zout en suiker. Maar, geduld is een schone zaak en doordat het zo langzaam gaarde, waren alle smaken intenser geworden. Ik stond echt versteld van de zoete, kruidige tomaten, en zou hier graag een keer een grote hoeveelheid van willen maken. Gewoon om er zo van te snoepen, of als basis voor een tomatensaus. Deze Zuidoost-Aziatische invloeden en precisiewerk zijn te danken aan Ramael Scully, de Maleisisch-Australische medeoprichter van restaurant NOPI en mede auteur van dit kookboek. Ottolenghi geeft aan dat Scully een perfectionist is in tegenstelling tot hijzelf, maar dat het wachten loont. Ik ben het er zeker mee eens. Scully en Ottolenghi versterken elkaar en brengen samen de mooiste smaken naar boven, door verschillende streken van Azië samen te voegen met hun gastronomie ervaringen uit het Westen. Dit zorgt opnieuw voor spannende combinaties, nieuwe technieken, geweldige gerechten en vooral een zeer inspirerend kookboek. Hieronder vind je alvast een klein preview.

Fontaine Uitgevers Amsterdam
ISBN: 9789059566149
Prijs: €34,95.