Review: Deliciously Ella – Ella Woodward

Bij het lezen van het nieuwe kookboek Deliciously Ella, krijg ik spontaan trek om gezonder te eten. Ooit, lang geleden, was ik net als Ella een echt suikermonster. Ik hield van snoepjes, chocolade, koek en karamel; een echte zoetekauw. Na mijn eerste detox merkte ik wat voor een invloed suiker had (en heeft) op mijn lichaam en realiseerde me al gauw: terug naar pre-detox, dat zou niet meer gebeuren. Op dat moment startte ik ook met mijn blog. Nu alweer drie jaar geleden en ik probeer hier nog steeds mijn zoektocht en vooral bevindingen over gezond eten met jullie te delen. Een avontuur waar ik elke dag blij van wordt, en vooral blij dat ik ooit met mijn blog ben begonnen. Ik eet nog steeds suiker (ja echt) en ik zal het nooit helemaal loslaten, maar gezond eten heeft mij bewuster gemaakt en dat hoop ik ook hier met jullie te delen. Net zoals Ella doet, met haar blog en nu haar gelijknamige kookboek Deliciously Ella.

In de eerste hoofdstukken legt Ella de basis. Naast recepten vind je haar verhaal terug op elke bladzijde; Ella’s zoektocht naar gezond eten. Met tips, tricks en veel informatie over ingrediënten. Het is en blijft een kookboek, dus uiteindelijk draait het om de recepten. Het eerste hoofdstuk bestaat uit de basis met zuivelvrije melk, notenpasta en tips om granen te koken. Ik maakte een portie boekweit, met limoen, tamari en kruidenzout. Perfect als basis voor een maaltijd of salade gedurende de week. De recepten worden in het boek opgedeeld in de hoofdstukken: granen, noten en zaden, bonen en peulvruchten, groenten, fruit, smoothies en sappen. Dat maakt het aan de ene kant overzichtelijk, maar soms lastig als je op zoek bent naar een bepaalde maaltijd.

Uit elk kookboek wat ik review voor Beginspiration probeer ik een aantal recepten te maken, om zo een goed beeld te krijgen van het boek. Zo maakte ik de chili met kidney- en zwarte bonen. Een simpel recept, misschien zelfs iets te simpel voor mijn smaak. Tijdens het maken van dit recept voegde ik er wat extra smaakmakers bij zoals ui, kruiden en wat groenten, want alleen tomaat, chilivlokken en bonen is voor mij geen chili. De dahl met linzen en pompoen smaakte goed, al heb ik daar ook wat extra groenten zoals spinazie en doperwten in gedaan. Favorieten uit het boek zijn de makkelijke avocado-chocolade mousse (lijkt op dit recept) en de rodebietensap. Trouwens, net als de zoete-aardappelwedjes met kaneel, paprikapoeder en rozemarijn. Simpel om te maken en goed op smaak.

Tijdens het koken merk ik dat simpel het goede woord is om het boek te omschrijven. De recepten zijn precies dat. Dat is geen probleem voor een beginnende hobbykok, maar ik merk dat ik al gauw extra smaakmakers toevoeg en daardoor de recepten mijn eigen smaak meegeef. Is dat erg? Nee, op zich niet. Al vind ik het belangrijk dat de kookboeken die ik in mijn kast staan, mij nieuwe inspiratie geven, kennis laten maken met nieuwe smaakcombinaties en technieken. Dat mis ik een beetje in dit boek, en dat is jammer. Het kookboek is perfect voor iemand die net begint met koken of net kennis maakt met de ‘gezonde’ keuken. De recepten zijn immers makkelijk, je hebt weinig ingrediënten nodig, maar het is prima inspiratie om te starten. De ingrediënten zijn ruim verkrijgbaar in elke supermarkt en met smaken die bekend zijn, maar met ruimte voor variatie en een eigen interpretatie. Prima om mee te beginnen, dus. Ben je op zoek naar een wat uitdagender kookboek vol gezonde recepten, dan is het boek My New Roots echt een topper. Lees hier mijn review over My New Roots.

IMG_0341 IMG_0343IMG_0342IMG_0344

Deliciously Ella door Ella Woodward
Kosmos Uitgevers
ISBN: 9789021560205
Prijs: €20,-

2 Discussions on
“Review: Deliciously Ella – Ella Woodward”
  • Goede en duidelijke review dit! Ik vind het boek zo mooi, echt prachtige foto’s! Maar inderdaad, in een boek zoek ik wat meer inspiratie. Simpel is soms fijn, maar als alles te simpel is.. Nee!

• Dit boek staat al even op mijn kerstlijstje! Interessant om te weten dat hij wat simpel is. Eigenlijk ben ik daar best wel blij om, want ik ben geen held in het volgen van een recept. Wel raar om dan kookboeken te kopen hé 😀 Maar een simpel recept kan je gemakkelijk aanpassen naar je eigen zin, vind ik 🙂
    Bedankt voor deze eerlijke review!
    Liefs, Sofie