Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Wat te doen bij te pittig eten?

Volgens mij kennen wij dit allemaal: Je bent aan de slag in de keuken en besluit een pepertje aan het eten toe te voegen. Lekker, denk je nog! Je neemt na een tijdje een hapje om te proeven en dan lijken de vlammen uit je oren te komen, je staat als een gek te wapperen met je hand (wat niet werkt) en een slokje water maakt het nog erger. Oeps.. iets te pittig! Gooi het niet weg, met deze tips kun je bij een bijna-mislukking er toch nog iets lekkers van maken:

  • Zuivel werkt het beste! Chili’s bevatten een stofje genaamd capsaicine die ervoor zorgt dat je smaakpapillen zo in brand staan. Een paar eetlepels yoghurt of creme fraiche zorgen ervoor dat je gerechtje net een tikkeltje minder pittig wordt.
  • Gebruik je liever geen melkproducten? Een lepel notenboter heeft hetzelfde effect. Let er wel op dat de smaak van de notenboter past bij je gerecht.
  • Geen notenboter in huis? Serveer brood bij het gerecht Dit neutraliseert de smaakpapillen en weg gaat de spicy smaken.
  • Een andere oplossing: serveer avocado bij je spicy gerechten. Deze hebben ook een verkoelende werking en gaan de spicy smaken te lijf.
  • Of eet een stukje komkommer. Deze tip kreeg ik laatst, al is het er een die ik nog moet uitproberen!

Wat is jouw gouden tip? Beginspiration is nieuwsgierig 🙂

5 Discussions on
“Wat te doen bij te pittig eten?”
  • Goede tips! Ik vind iets niet heel snel te scherp, maar soms… avocado en komkommer heb ik meestal wel in huis. Ik heb nog nooit avocado gegeten naast iets heel scherps, maar ik ga zeker proberen of het werkt.

  • Handige tips zeg! Sinds Thailand kan ik echt veel pittiger eten en haal ik thuis bijvoorbeeld nooit meer de zaadjes eruit. De eerste paar dagen in Thailand waren niet te doen (dan probeerde ik het weg te spoelen met een koud biertje, maar dat hielp niet). Zuivel werkt inderdaad goed! En ze serveren gelukkig wel veel rauwe groenten daar erbij.

    Dat van die avocado en notenboter wist ik niet, ga ik eens proberen.

  • Heel gezond is het niet, maar suiker werkt heel goed. Honing vast ook wel. Of heel veel meer van je gerecht maken, zodat de hoeveelheid peper ineens een stuk kleiner wordt. Maar goed, dat is niet altijd mogelijk. 😉
    Of de komkommer zal helpen, daarover twijfel ik, dat is toch 99% water?

  • Die capsaïcine is niet oplosbaar in water; daarom werkt water of bier drinken niet. Het is wel oplosbaar in vet. Daarom verminderen zuivel en vetten het branderige gevoel en zal ook avocado werken. Maar ook iets neutraals eten als brood of witte rijst helpt omdat het helpt de capsaïcine van het mondslijmvlies af te voeren. Overigens wordt de scherpte minder als je de pepers in een vroeg stadium aan het gerecht toevoegt, bijvoorbeeld direct na het aanfruiten van ui: dan verdeelt die capsaïcine zich meer. Denk aan gebakken sambals: die zijn vaak minder heet dan sambal oelek of rauwe chilipepers.

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.