Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Mango-cashew snacks

Al eerder schreef ik een blog over gezonde tussendoortjes en snacks. Ik denk dat het belangrijk is om gezond te eten en het niet handig is om elke dag los te gaan in de koekschappen van de supermarkt. Hoe lekker deze koekjes ook zijn, ze zitten bomvol suiker en andere toevoegingen, die ik van tijd tot tijd probeer te vermijden. Dat betekend zelf koekjes bakken of nieuwe dingen uitproberen, zoals deze zelf gemaakte bounty’s of appelchips.

Sinds mijn detox periode ben ik lichtelijk verslaafd geraakt aan gedroogde mango. Een fijne zoete snack, die puur bestaat uit gedroogd fruit en dus zonder toegevoegde suikers (wanneer je geen lepeltje honing toevoegt). Dus ik was erg blij met het receptje die ik tegenkwam op My New Roots, een van de Engelstalige blogs van Sarah Britton. Op haar blog vind je een tal van recepten, waarbij ik pas na een tijdje ontdekte dat ze allemaal puur plantaardig zijn. Ik denk dat ik al die tijd werd afgeleid door de prachtige foto’s die ze bij haar recepten plaatst. Wanneer ik een kijkje neem op haar blog, verdwijnt de tijd en voor ik het weet heb ik alweer een uurtje rond geklikt op haar website. Na elk bezoek groeit het aantal recepten die ik moet maken, wat natuurlijk niet erg is, maar bezoek website met enige voorzichtigheid. 😉

Mango cashew snacks

Nodig (ongeveer 10 stuks):
Afgeleid van dit recept.
50 gram cashewnoten
50 gram gedroogde mango
2 el geraspte kokos + extra om te garneren
1 tl goede vanille extract, of de zaadjes uit een ½ vanillestokje.
Rasp van ½ limoen
Snufje zout
Snufje gemalen kurkuma (optioneel)
1 tl honing (of meer, als je van zoet houd)

Ps. De gemalen kurkuma is optioneel. Het is echter heel gezond, haalt de limoen meer naar voren en zorgt voor een nog mooiere gele kleur.

Laat de cashewnoten voor 4 uur weken in ruim koud water. Week in de laatste 20 minuten ook de mango. Giet alles af en spoel het eventueel onder koud water.

Voeg alle bovenstaande ingrediënten in de foodprocessor (behalve de honing). Pulseer tot je een plakkerig deeg hebt. Proef, en kijk of je het geheel nog wat meer op smaak moet brengen met de honing. Meestal doe ik er geen honing bij, want vind ze zoet genoeg met alleen de natuurlijk suikers. Mocht je echt een zoetekauw zijn dan kun je wat honing toevoegen.

Haal met een theelepel porties eruit, vorm er balletjes van in je handen en rol op het laatst door de kokos heen. Bewaar in de koelkast. Ze blijven ongeveer 2 weken goed.

6 Discussions on
“Mango-cashew snacks”
    • Hoi Betina! Ik koop deze bij de ekoplaza, al kun je ze volgens mij bij veel natuurwinkels ook vinden.Leuk dat je het recept gaat uitproberen! 😀

  • Hoi Ianna,
    En de kokos en cashews (ongebrande?), koop je die ook bij de ekoplaza?
    Ik heb vd week de appelchips gemaakt, maar ze kwamen er na 2,5 uur soggy uit, zo jammer…wilde wat lekkers aan mijn dochter geven…any tips?
    Groetjes, Danielle

    • Hoi Danielle,
      Ja ik heb alles bij de ekoplaza gekocht. Wat gek dat de appelchips na 2,5u nog niet knapperig waren. Het kan denk ik aan een aantal dingen liggen: de oventemperatuur, iets dikkere plakjes appel, te veel op een bakschaal? Misschien ligt het aan de appelsoort? Ik moet zeggen dat meer mensen ze hebben gemaakt (waaronder ikzelf natuurlijk) en ik nog niet eerder heb gehoord dat ze soggy zijn geworden. Ontzettend jammer! Hopelijk lukken ze een volgende keer beter!
      Groetjes, Ianna

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Close