Kookboek review: Licht! van Hugh Fearnley-Whittingstall

Na het grote succes van Veg! is Hugh Fearnley Whittingstall terug met een nieuw kookboek: Licht! Het alweer het vierde River Cottage kookboek, en ondanks wat de titel misschien doet vermoeden, is het boek weer een dik boekwerk geworden vol nieuwe inspiratie. Met deze keer de focus op glutenvrij en lactosevrij eten. Voor Hugh gaat het om lekkere relaxte recepten zonder te moeilijk te doen, maar toch heb ik het gevoel dat hij met dit boek mee wilt gaan met de trend van ‘gezond’ eten. Al gaat het voor mij uiteindelijk om de recepten die in het boek staan, want die moeten vooral heel lekker zijn.

In tegenstelling tot Veg! is Licht! zeker geen vegetarisch kookboek, maar zoals we van hem gewend zijn bevat het kookboek recepten die zowel vegetarische als vegan zijn. Echter, er zijn ook hoofdstukken gewijd aan vlees en vis. Verder vind je in het boek er voldoende inspiratie, met en zonder vlees of vis, voor soepen, salades, groenten, fruit en desserts. Alle recepten in het boek zijn gluten- en lactosevrij, dus mocht je daar naar opzoek zijn dan is dit kookboek perfect.

Het boek begint met het ontbijt hoofdstuk, en het eerste wat me opvalt is dat ik veel recepten niet zou zien als volledig ontbijt. Dus maakte ik zelf een mooie combinatie van verschillende recepten, zoals de ontbijtpannenkoekjes met pompoenpitten met de limoenige bananen met daarbij een van de simpele smoothies uit het boek. Op deze manier creëer je natuurlijk een onwijs lekker ontbijtje, dus misschien was dat ook zijn uitgangspunt bij het maken van dit hoofdstuk. In veel gevallen lijkt de opbouw erg op het eerdere kookboek Doordeweeks, met daarbij een paar recepten die erg op elkaar lijken zoals het recept voor soda brood en digestieve koekjes.

Ik heb al een heel aantal recepten uitgeprobeerd, maar er staan een aantal op mijn lijstje om nog te maken. Het eerste recept wat ik binnenkort ga maken is dat voor Socca; een onwijs eenvoudige en glutenvrije kikkererwten pannenkoeken die super lekker is bij curry’s en stoofpotjes. Maar denk verder ook aan het wortel-maisbrood; heerlijk voor bij een soep of salade. De knolselderij met appel en kastanjesoep lijkt mij fantastisch in de winter, en de venkelsoep met citroen voor in de zomer. Verder lijkt mij de salade van bloemkool met prosciutto en balsamico heel lekker, of wat dacht je van een pastinaak-appel salade met een pittige knoflook-citroendressing. Yumm! Heb je zin in iets met vis of vlees? Dan vind je in dit boek leuke inspiratie voor een vis-tomaat curry, maar ook simpele spicy viskoekjes. Deze viskoekjes kun je maken met de ingrediënten die je vaak al in huis hebt, en het is een fijn recept wanneer je restjes aardappel over hebt. Heb je meer zin in vlees, dan vind je een volledig hoofdstuk met lekkere recepten zoals biefstuktartaar met sesam en tamari, duif met kool en steranijs en een lentekip voor een simpel eenpansgerecht.. Verder staan er veel grappige fruit-groente combinaties in het kookboek, denk bijvoorbeeld aan gegrilde pompoen met witlof en bramen. Maar ook bietjes, aardappels met ansjovis uit de oven. Daar ben ik heel benieuwd naar!

Helaas viel het hoofdstuk met ‘lekkers’ wat tegen, of in ieder geval de recepten die ik heb uitgeprobeerd. Afgelopen dagen bakte ik de chocolade-bonentaart en de kruidige dadel-amandelkoekjes maar die vielen niet heel erg in de smaak.. Misschien komt het doordat ik mijn ‘bak-mojo’ even kwijt ben, of door mijn eeuwigdurende verkoudheid die alle smaken wat anders maken, maar voor mijn gevoel ook door de verhoudingen binnen het recept. Dat was wel even jammer. Gelukkig maakten de haver-noten-fruit koekjes veel goed, want die waren verslavend lekker en daarom deel ik morgen ook dit simpele recept met jullie.

Een handig extraatje in he boek zijn de logo’s die bij elk recept staan. Zo bevat de helft van de recepten een ‘stopwatch’ wat betekent dat het maximaal 20 minuten duurt om klaar te maken. Verder heb je een ‘lunchtrommel’  voor de recepten die je makkelijk mee kunt nemen. De ‘groene V’ staat bij alle vegan recepten. Heel handig!

Licht! is een goed vervolg op Veg!. Maar voor mij staat Veg! nog steeds op nummer 1. Heb je nog geen kookboeken van Hugh? Kies van voor Veg! Staat deze al in de boekenkast en mocht je op zoek zijn naar een leuk vervolg, dan is Licht! zeker een aanrader voor nieuwe inspiratie. Bij Licht! draait het om de glutenvrije (of vaak tarwevrije) en lactosevrije recepten, waardoor het een aanrader is voor diegene die deze eet-stijl aanhangt. Uiteindelijk vind je vooral veel lekkere recepten, voor speciale etentjes en gewoon de doordeweekse dag. Met de mooie foto’s, leuke teksten en figuurtjes die we van Hugh gewent zijn. Hieronder vind je nog een kleine preview en morgen dus het recept voor de lekkere haver-noten-fruit koekjes. Fijn weekend allemaal!

IMG_9894

IMG_9896

IMG_9897