Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Kijkje in de keuken

Steeds vaker krijg ik de vraag of ik misschien een eetdagboek wil bijhouden. Schijnbaar zijn jullie nieuwsgierig naar wat ik gedurende de dag eet. Dus geef ik jullie een kijkje in de keuken en het menu van afgelopen week. Laat de week beginnen…

citroen in water
Ik start de dag sinds kort met een glas lauwwarm water met citroen. Schijnt goed voor je te zijn.. Verder drink ik gedurende de dag veel (kruiden)thee en water.

Maandag
Vandaag kan ik rustig ontbijten, maar ben ik de rest van de dag op pad. Ik neem dan graag iets gezonds mee om te eten.

Pre ontbijt: glas lauw water met citroen.
Ontbijt: sap van 2 sinaasappels, 1 grapefruit en 1/2 limoen en 2 plakjes van deze heerlijke cake (yumm!).
Lunch: ronde zilvervlies rijst (= glutenvrij) met een restje van mijn auberginestoofpotje van afgelopen weekend! Een perfecte meeneemlunch!
Diner: pizza en wijn. Het ultieme studentenmaal tijdens evaluatie van het bestuur wat ik afgelopen jaar heb gedaan.

ronde rijst met tomaat en aubergine

Dinsdag
Wanneer ik thuis ben probeer ik altijd wat uitgebreider te lunchen, mocht ik daar tijd voor hebben. Duidelijk een voordeel van studeren! 🙂

PO: glas lauw water met citroen en een kiwi
O: pumkin power sap van frecious, 2 quinoacrackers met kaas
L: omelet (2 eieren) met witte bonen in tomatensaus en een spelt broodje
S: een boekweit-chocolade koek en een hand walnoten-cranberry
D: Vanavond wordt het hutspot, voor mij met gekarameliseerde rode ui en verkruimelde geitenkaas.

Woensdag
Aangezien ik gisteren per ongeluk 2,5 kilo uien kocht, besloot ik vanavond maar een uientaart te maken. Het deeg maak ik graag zelf, deze keer in een spelt variant. Het is simpel om te maken en daarbij smaakt echt zoveel lekkerder dan kant-en-klaar bladerdeeg.

PO: glas lauw water met citroen en een appel
O: havermout met superfoods met amandelmelk en een Pumkin power sapje!
S: boekweit koekje
L: ronde zilvervlies rijst met restje witte bonen in tomatensaus van gisteren. Perfecte om mee te nemen wanneer je moet werken of studeren.
S: handje gemixte noten
D: uienquiche (geïnspireerd op dit recept) met salade

boekweit chocolade koekje

Donderdag
Ik probeer altijd een ruime voorraad aan eten in huis te hebben, zodat ik gauw iets kan maken wanneer ik druk ben of weinig tijd heb om te koken. De vriezer is daarbij echt een geweldige uitvinding, ondanks dat mijn vriezer echt klein is. Wat heb ik altijd in huis? Dat kun je hier terug vinden.

PO: glas lauw water met citroen en een banaan
O: havermout met superfoods, noten en rozijnen met amandelmelk
S: handje gemixte moten met cranberry en rozijnen
L: dubbel speltbroodje met kaas. Salade van tomaat, rode ui, komkommer, olijven en feta. Ook deze nam ik mee, voor een gezonde lunch tijdens het studeren.
S: laatste boekweit koekje (Boehoe!)
D: restjes dag! Dus pompoensoep uit de vriezer, een stukje uientaart van gisteren en een uitgebreide salade.

Vrijdag
Ik ging aan de slag met mijn FoodWeLove box, die eerder deze week was gearriveerd. Altijd een leuke manier om met nieuwe ingrediënten aan de slag te gaan!

PO: glas lauw water met citroen en een kiwi
O: 2 gepocheerde eitjes met een gebakken portabello en gegrilde tomaat (yumm!)
S: stukje pure chocolade
L: salade van quinoa, linzen, wortel, pompoen en blauwe kaas
S: handje gemixte noten en wat chips
D: falafel met bosui-tahini sausje, kruiden-bulgur en zoete pistachetaartjes (met dadels en rozenwater)

Ovenfriet

Zaterdag
Ik probeer wanneer ik kook altijd extra porties te maken. Zo heb je voor de volgende dag nog een fijn restje die je kunt eten als gezonde lunch.

O: 1 banaan en 1 kiwi en een wit bolletje met een omelet (love that!)
L: Niet echt geluncht, door late ontbijt vanochtend. Dus het wordt koffie en taartje bij Bru in Amsterdam. Eh, ja.. Dit is inderdaad de enige keer in de week dat ik koffie drink! 😉
S: Restje quinoa salade van gisteren
A: biefstuk/vega burger, frietjes uit de oven, mayonaise en een grote gevulde salade

Zondag

Een dag geen ei gegeten is een dag niet geleefd! 😉 Zo lijkt het in ieder geval wanneer ik op de week terug kijk. Gelukkig zijn eitjes heel gezond en daarbij gewoon ontzettend lekker!

O: omelet met tomaat, bosui, paddenstoelen en feta
L: paprikasoep en 2 quinoa crackers met tapanade en kaas
S: handje gemengde noten met wat gojibessen
D: pasta met veggies in tomatensaus met parmezaanse kaas

pasta en saus

That’s it! Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.. Daarbij ben ik natuurlijk heel nieuwsgierig: wat eet jij gedurende de dag? Lijkt het op wat ik hierboven beschreef, of totaal niet?

9 Discussions on
“Kijkje in de keuken”
  • Leuk zo’n kijkje in je eetweek. Is dat lekker een glas lauwwarm water met citroen?

    Klinkt als een lekkere week! Ik probeer inderdaad als ik thuis ben ook wat uitgebreider te lunchen. Op stage eet ik meestal van die ronde crackers, met hutenkase en dan kiemgroenten en soms een avocado. Verder veel smoothies, havermout en kwark met granola. De laatste tijd ben ik ’s avonds helemaal into soep met brood (en Franse kaas haha, lekker ongezond). De FoodWeLove box staat nog op me te wachten. Het klinkt super lekker, dus die ga ik deze week eens maken 🙂

    • Tja, lekker is een groot woord. Maar je raakt eraan gewend, laat ik het zo zeggen. Daarbij merk ik dat ik er fijn wakker van wordt (aangezien ik weinig koffie drink).
      FRANSE KAAS! Zooo lekker is dat. Daar kun je me altijd wakker voor maken haha. Heerlijk met een glas rode wijn! 🙂 Ach ik denk dat het belangrijk is dat je gezond eet, maar je moet ook niet overdrijven. Sowieso ligt die grens bij iedereen ergens anders, maar ik vind de 80-20 verhouding heel fijn. Vond de FoodWeLove box erg leuk; ben nu al nieuwsgierig naar die van volgende maand haha. 😉

  • Leuk om te lezen! Ik eet wat ‘simpeler’, gewoon volkorenbrood met beleg bij ontbijt en lunch 😉 maar ik probeer wel af en toe brood te vervangen door een salade, omelet of wat dan ook. Dus deze post is weer inspiratie! 🙂

    • Leuk om te horen dat de post je heeft geïnspireerd! Ik merk dat als ik elke dag brood eet, het mij veel energie kost (misschien toch een kleine gluten-intollerantie), vandaar dat ik vaak voor iets anders kies. Ben benieuwd welke dingen je gaat overnemen.. 🙂

  • Goed en vooral fijn om te lezen!
    Vind het zelf nog lastig bepalen wat een niet voedingscentrum-achtige ( !!!!) goede & gezonde lijst is…maar dit ziet er top uit.

    Los van dat iedereen anders is en eet kan dit wel eens een tijdelijke leidraad worden! Thnx 🙂

    Liefs!

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.