Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Het leven van een superfoodie – Kyra de Vreeze

KyraSinds een paar maanden geef ik jullie hier op Beginspiration een kijkje in het leven van een (naar mijn mening) superfoodie. Iemand die met passie bezig is met (gezond) eten, met daarin een eigen visie en doel. Deze maand geef ik het woord aan Kyra de Vreeze, natuurgeneeskundig therapeute, schrijfster van diverse boeken. Ze ‘vlogt’ voor ElleEten en schrijft voor haar een eigen blog. Verder geeft ze diverse lezingen en (kook)workshops.

Hi ya, ik ben Kyra!
Als natuurgeneeskundig therapeute (leuke titel, maar ik noem mezelf liever body mind chef, activist for health & happiness of healthfoodie 😉 probeer ik mensen te inspireren hun eigen unieke, natuurlijke & optimale eetstijl te vinden. Dit is mijn voedingsdagboekje, dit is wat mij meest energiek, helder, gezond & gelukkig maakt. Ik hoop dat het je inspireert te gaan ontdekken of fine tunen wat jouw optimale eetstijl is. Enjoy!

7.30 Ik sta op, ga douchen (ik als ‘koukleum’ eindig met wisseldouches, dit zorgt voor een goede doorbloeding) en drink een combinatie van een juice & een smoothie, iets wat ik een smuice noem. Dit is een handige & overheerlijke manier om vocht, vezels, vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Op dit moment is mijn chocopower smuice (FOTO & link naar recept) favoriet, al maak ik ook graag een groene variant. Daarnaast drink ik wat water of rooibosthee om vervolgens mijn dagelijkse yoga practice te doen.

10:30 Ik eet mijn eerste ‘vaste’ ontbijt. Wat ik eet is afhankelijk van waar ik behoefte aan heb, vaak is dat gerelateerd aan het seizoen. Zo heb ik in de zomer genoeg aan fruit maar eet ik in de herfst en winter graag havermoutpap met zelfgemaakte notenmelk zoals deze appeltaart pap!

porridge2b

11:00 Als ik koffie drink (iets waar ik echt ongelofelijk veel van houd!) is dit meestal het moment. Ik drink nooit koffie op een lege maag, altijd biologische mét cafeïne en houd het bij maximaal één per dag. Koffie op een lege maag is heel heftig voor je systeem. Het put je bijnieren (de hormonen adrenaline & cortisol) uit, waardoor je nog vermoeider wordt & vervolgens meer koffie nodig hebt om te kunnen functioneren. Decaf gebruik ik niet omdat het originele product (in de meeste gevallen) decaf wordt gemaakt met behulp van chemicaliën. Deze chemische stoffen krijg jij dan weer via je koffie binnen.

12:30 Mijn lunch varieert met het seizoen. In de zomer eet ik graag salades met gierst of quinoa, rauwe groenten en zaden. Tijdens de koudere maanden heb ik meer behoefte aan iets verwarmends zoals een roerbakschotel of soep, beide zijn zo gemaakt & overheerlijk. Wat mij betreft horen ze tot de meest gezonde fastfood maaltijden ever!

kyras koekjes

15:00 Snack time! Zowel zoete als hartige homemade snacks heb ik altijd in huis. Eens in de paar weken maak ik (bijvoorbeeld) een grote hoeveelheid hartige notenkoekjes & zoete kokos repen. Deze zijn lang houdbaar & bewaar ik in glazen weckpotten, dan heb ik altijd iets lekkers en tegelijkertijd voedzaams bij de hand. Dit soort snacks zijn overigens ook super handig voor onderweg!

17:00 Ik zorg dat ik tegen deze tijd minstens 1 liter (gealkaliseerd) water gedronken heb. Gealkaliseerd water bevat extra mineralen zoals calcium, magnesium & kalium. Dit zijn super belangrijke voedingsstoffen die we snel verliezen wanneer we een druk leven leiden. Maar liefst 70% van de wereldbevolking heeft een chronisch tekort aan, het antistress mineraal, magnesium! Dit tekort zorgt er onder andere voor dat onze koppies overuren gaan draaien; het is een soort kortsluiting in je brein wat je ervaart als een vol hoofd met gedachten die van de hak op de tak springen.

18:30 Liefst eet ik voor half zeven / zeven uur, dan heeft m’n lijf nog voldoende tijd om mijn diner te verteren voordat ik in bed duik. Slapen met een volle maag is niet verstandig: het kan voor slapeloosheid zorgen maar maakt ook dat je lichaam het eten niet optimaal kan verteren. Onvolledige vertering zorgt voor een verminderde opname van voedingsstoffen én meer afvalstoffen in je lijf.

potato salad**

Wat ik eet dat is ook weer heel afhankelijk van waar ik behoefte aan heb. De laatste tijd had ik een sterke craving voor wortelgroenten en maakte ik deze aardappelsalade en deze wortelsalade (met wat extra toevoegingen: gierst & pompoen) veel. Een paar keer per maand gaan we uit eten, liefst naar een restaurant die werkt met biologische en lokale producten. Ik woon in Utrecht en daar zijn ‘eetcafé te koop’ en ‘jasmijn & ik’ mijn absolute favorieten.

21:30 In de avond drink ik 2 koppen thee. Rooibos is nu erg favoriet omdat ik zwanger ben en het me helpt de misselijkheid, die af en toe opkomt, tegen te gaan. Alcohol drink ik eigenlijk nooit, zelfs van een goed glas rode wijn wordt ik niet blij. Kokoswater daarentegen wel: als er iets te vieren is dan schenken we dit in mijn flute. Liefst uit zo’n mooie groene kokosnoot! Ik ben geboren op Curacao en voel me altijd meteen thuis wanneer ik kokos & papaya in de buurt heb.

8 Discussions on
“Het leven van een superfoodie – Kyra de Vreeze”
  • Hele leuke post om te lezen en mooie foto’s. Grappig, ik maak ook vaak smuices. Zo heb je best veel eetmomenten. Ik vraag me alleen altijd af hoe mensen dit doen met hun werk? Zelf heb ik namelijk niet tijd om ’s ochtends vanalles te maken en mee te nemen zoals een quinoasalade als lunch. Soms maak ik ’s avonds wel eens wat, maar hier heb ik ook niet altijd zin in. Ik ben dus heel benieuwd hoe jij dit doet?

    • Hi,
      Ik heb Kyra even een mailtje gestuurd en zij antwoordde als volgt: “Ik heb het grote geluk dat ik veel van huis werk. dat maakt het een stuk makkelijker. ’s middags hak ik wat groente, doe dat in de pan met water en breng het aan de kook.Terwijl het kookt werk ik verder tot de groente zacht zijn. dan maak ik daar in de blender met wat zeezout, olie en kruiden een heerlijke soep van. dat kost met 5 minuutjes. zelfgemaakte crackers heb ik altijd op voorraad omdat ik weet dat ik tussendoor geen tijd en zin heb deze te maken. deze ‘soep & cracker’ lunch is ook super goed te doen als je op kantoor werkt: zet t pannetje ’s ochtends op voor je gaat douchen, dan zijn de groenten gaar wanneer je weer in de keuken komt. ook kook ik vaak ’s avonds wat meer granen. die bewaar ik dan in een glazen container in de koelkast en de volgende dag combineer ik dat als lunch met wat gesneden avocado, bladgroen en kiemen. ik hou ervan om altijd een paar zelfgemaakte dressings op voorraad (in de koelkast) te hebben zodat ik die niet eerst hoef te maken.
      het vergt een wat andere kookstijl maar als je het eenmaal onder de knie hebt hoeft het uiteindelijk dus niet veel meer tijd te kosten. en wanneer het wel die extra 5 minuutjes kost dan is het dat ook echt meer dan waard.
      ‘gezond’ eten, eten wat jou het meest gezond en energiek maakt, wordt vanzelf een prioriteit wanneer je voelt hoeveel beter je je erdoor voelt. dan investeer je er met liefde wat extra tijd en aandacht in, omdat je weet wat het je brengt.” Ik hoop dat je er iets aan hebt!

    • Ik heb Kyra even gemaild, en zij antwoordde als volgt: Ik maak het met behulp van mijn nanopod. dat is een soort thermos met een filter waarin allerlei mineralen (steentjes) zitten.je doet dan kraanwater in de thermos, laat het 15 minuten staan en je water is gealkaliseerd. de nanopod is online te bestellen op http://www.nanopod.nl en niet zo duur, ik geloof zo’n 35 euro. super praktisch ook want hij is niet zo groot (330 ml) & je kan ‘m overal mee naartoe nemen.

  • Leuk om te lezen! Ik werk zelf 36 uur en een echt warme lunch of pas ontbijten om 10.30 uur zit er dan niet in, in mijn drukke bezigheden op het werk. Dus meerdere kleine eetmomenten zitten er dan gewoon niet in.
    Ik ben wel heel benieuwd naar de ‘appeltaartpap’, die ga ik zeker uitproberen! 🙂

  • Pff, met alle respect: iedereen moet lekker doen wat hij wil, maar eten en drinken op deze wijze lijkt voor de meeste mensen zo wel erg op hogere wiskunde…
    Wat mij persoonlijk betreft: onhaalbaar en te gekunsteld… (al probeer ik al enige tijd zo puur mogelijk te eten en dat bevalt me fantastisch, maar van deze verhalen word ik gewoon een tikje moedeloos…)

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.