Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Gezonde granaatappel!

Het is een van mijn favoriete ‘superfoods’: de granaatappel! En dan vooral die lekkere pitjes die erin zitten. Je weet wel; waar je zoveel moeite voor moet doen om ze uit de vrucht te krijgen. Bij het eten ‘ontploffen’ ze als je er op bijt, waardoor hun zoet-zure smaak nog beter naar voren komt. En wat blijkt, deze bommetjes vol vitamines en anti-oxidanten zijn nog super gezond ook. De Egyptenaren dachten dat het sap je onsterfelijk zou maken en in het boeddhisme wordt het gezien als de vrucht met geconcentreerde levenskracht. Hoe handig!

Nu kan ik natuurlijk niet garanderen dat het je onsterfelijk maakt ;), maar erg gezond is het wel! Niet alleen voor de binnenkant, maar ook voor de buitenkant. Het schijnt dat deze pitjes je van binnenuit jonger maken! Ze vernieuwen namelijk de cellen in diepere huidlagen, maar remmen daarbij ook de enzymen die collageen afbreken. Collageen zijn essentiële eiwitverbindingen die jouw huid mooi, stevig en elastisch houd. Inderdaad, ze gaan bijvoorbeeld rimpels tegen, maar ook pigmentvlekken op de huid.

De granaatappelpitjes ook zeer goed voor de binnenkant. De granaatappel zit vol vocht en dus een belangrijk element bij de waterhuishouding van je lichaam. Door de grote hoeveelheden polyfenolen (die je ook tegenkomt in rauwe/hele pure chocolade, rode wijn, groene thee en druivensap), is door wetenschappelijk onderzoek uitgewezen dat het kanker kan bestrijden. Daarnaast werkt het ontsteking remmend, waardoor het goed is voor cholesterol, bloeddrukverlagend werkt, en aderverkalking en hartinfarcten tegen gaat. Healthy dus!

Waar moet je op letten als je een granaatappel koopt? Als ze vrij zwaar zijn, dan zitten ze als het goed is vol sap. Kies vooral voor vruchten met een een mooie glanzende schil. Ze rijpen na bij kamer temperatuur, dus je zou ze eventueel in de koelkast kunnen bewaren. Zo gaan ze iets langer mee!

De granaatappelpitjes kun je makkelijk verwerken in de gerechten die je maakt. Doe 1-2 eetlepels in een smoothie, over je zelf gemaakte granola, in de yoghurt, (fruit)salades, of door de couscous(salade) en andere Oosterse gerechten. Ook super lekker bij een gegrild stukje kip! Deze glimmende pareltjes geven al gauw een leuke touch aan elk gerecht.

Inspiratie nodig? Hier vind je een aantal heerlijke recepten met deze smaakbommetjes:
Rode biet en granaatappel smoothie
Salade met boerenkool, haloumi en granaatappel
Freekeh salade met witte bonen, spinazie, feta en granaatappel
Salade met zoete aardappel, feta en granaatappel
Feestelijk hapje: gebakken haloumi met granaatappel

7 Discussions on
“Gezonde granaatappel!”
  • Ik vind het ook lekker! Bij mijn Turkse supermarkt hebben ze twee soorten, een sure en een zoetere, vind de zoete toch lekkerder denk ik. Ik doe het vaak door mijn kwark.

  • Leuk artikel! Er is tegenwoordig heel veel informatie over de verschillende superfoods die er allemaal te koop zijn. Maar soms vraag ik me af of het niet allemaal een beetje een hype is? Van de granaatappel heb ik ook iets interessant gelezen http://health.planetfem.com/granaatappel-superfood/ ik wist namelijk niet dat het ontstekingremmend werkt ook. Wel handig om informatie via wikipedia te onderzoeken ook trouwens;je weet maar nooit maar probeer overal te kijken voor informatie. De grantaatappel is wel lekker maar heeft ook een aparte smaak. Vind je ook niet?

    • Hi Jacintha, Bedankt voor je berichtje. Ik vind granaatappel heerlijk, vooral door salades of muesli. Op mijn blog vind je verschillende recepten, mocht je inspiratie zoeken. Over de superfoods; Al lijkt het mij belangrijker om in het algemeen gezond te eten (dus groenten, fruit, gezonde vezels etc) dan ongezond te eten en te denken dat ‘superfoods’ je gezonder zullen maken. Het is misschien een leuke aanvulling, maar zeker geen wondermiddel 😉

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.