Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Gezonde appel-havermout repen

De laatste weken zijn een beetje chaos in huize Beginspiration. Het lijkt alsof ik de afgelopen weken alleen maar onderweg ben. Of het nu Londen of Hoofddorp is, voor mijn gevoel ben ik geen moment thuis en heb ik maar een ding on my mind: blog blog blog! Ondanks dat ik druk ben met veel super leuke dingen, geeft mij altijd een dubbel gevoel. Aan de ene kant zit ik bomvol energie, kan ik alleen maar aan mijn nieuwe projecten denken (zoals de nieuwe website die binnenkort live gaat!!) en kan ik ’s avonds niet wachten om er de volgende dag weer mee door te gaan. Aan de andere kant is het soms ook heerlijk om een dagje thuis te zijn en gewoon simpelweg niks te doen, in plaats van je agenda voor de komende maand alweer volgeboekt te hebben. Met een drukke week vol afspraken, deadlines en voor de boeg, besloot ik dit weekend gauw een voorraad aan gezonde snacks maken. Het moest iets worden wat ik makkelijk mee kon nemen, fijn voor onderweg, maar ook voedzaam zodat ik niet gelijk weer iets wilde eten. Aangezien ik de laatste tijd een beetje in de ‘mueslireep’ fase zit, was de keuze gauw gemaakt. Eerder maakte ik deze chocolade-havermout repen gezoet met dadels, simpele no-bake mueslirepen met abrikoos en niet te vergeten de jummy chocolade-quinoa repen met pistache en cranberry’s. Alleen zo bleek; ik had geen van deze ingrediënten in huis en was ik een tikkeltje te lui om naar de winkel te fietsen. Een kleine blik in de keukenkastjes resulteerde al gauw in een aantal ingrediënten in een grote mengkom.. Het is zo simpel dat je alles gelijk samen in een kom kunt voegen. Zo zie je maar weer dat het soms de simpelste recepten zijn die het beste werken. Met als resultaat deze gezonde appel-havermout repen.

IMG_6831

Het recept hieronder is erg basic, dus varieer gerust met de smaken. Vervang de amandelen voor rozijnen, verwerk er andere noten in of gebruik kokos en chocolade voor een decadentere snack. Een andere tip: bewaar wat appelmoes en besmeer (dik!) deze havermout koeken ermee. Heerlijk fris, gezond en toch vullend. Heb jij een leuke combinatie uitgeprobeerd? Laat hieronder of op Facebook berichtje achter, want ik ben altijd op zoek naar nieuwe inspiratie en variatie tips!

Nodig voor ongeveer 8 stuks:
150 gram havermout
50 gram geroosterde ongezouten amandelen
±250 gram appelmoes
1 el kokosolie
1 ei
snuf kaneel
snuf zout

Verwarm de oven voor op 180 graden. Zet alvast een bakblik of cakevorm klaar, met daarin een stuk bakpapier.

Doe alle ingrediënten in een grote kom en mix met een spatel. Schep in de vorm, druk goed aan tot je een plak hebt van ongeveer 1 cm dik en schuif in het midden van de oven. Bak de appel-havermout repen voor ongeveer 30 minuten of tot goudbruin. Laat afkoelen en snoepen maar.

Let wel; hoe dikker de laag, hoe langer het duurt om helemaal gaar te worden. Is het nog niet helemaal goudbruin? Laat de appel-havermout repen nog even in de oven. Gaart het juist te snel, leg er dan een stuk bakpapier of aluminium folie overheen.

16 Discussions on
“Gezonde appel-havermout repen”

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Close