Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Het ‘fitgirl challenge’ eetdagboek

De afgelopen week heb ik een eetdagboek bijgehouden, met de dingen die ik eet en drink… Het gezond eten gaat mij prima af, vooral doordeweeks, maar in het weekend ging het helemaal mis. Late avonden (en daardoor ook late ochtenden), de drankjes smaken wel heel goed en en de gezonde opties zijn in de minderheid. Zoals je ziet, ook bij mij gaat het soms op heel wat vlakken mis. MAAR, ik pak het vandaag weer op en ga weer op de gezonde toer. Eens kijken hoe lang ik dit volhoud, want donderdag ga ik uit eten (vriendje is jarig), vrijdag heb ik een borrel en zondag nog eentje. Dat gaat spannend worden…. Daar gaan we:

Een kleine side note: naast al dit lekkere eten drink ik ongeveer 2 liter water en (kruiden)thee per dag, en neem ik elke ochtend de volgende supplementen: Vitamine B12, vitamine C, vitamine D en spirulina.

Maandag
Een standaard kantoordag, met een lunch buiten de deur op een boekpresentatie. Ik houd ervan om restjes op te maken en dat zijn dan vooral heel veel veggies..
O: Warme havermout met amandelmelk, bosbessen en frambozen.
L: Uitgebreide lunch bij de boekpresentatie van Jet van Nieuwkerk, wel allemaal heel gezond. ‘krentenbol’ van havermout met abrikozenjam, paprikasoep met knoflook en gember, bulgur salade met rode biet, wortel en feta, fritatta met zoete aardappel.
S: Stukje platbrood met koriander hummus
D: Restjes op maken: rode kool met appel, puree, gebakken paddenstoelen, simpele groene salade.

Dinsdag
Weer een dag op kantoor. Ik sta in de ochtend zo laat mogelijk op, waardoor ontbijt vaak snel en makkelijk moet zijn. Mijn collega maakt lunch en daar ben ik heel blij mee. Diner komt uit het nieuwste kookboek van Denise Kortlever.
O: Yoghurt met home made granola
S: Manderijn
L: Platbrood met parel couscous salade met pompoen, rucola en hazelnoten.
S: Handje met noten
D: Aubergine curry met bruine basmati rijst
S: Stukje pure chocolade (85%)

Woensdag
Ik ben de hele dag op pad, van afspraak naar afspraak en werk ondertussen rustig door. In de avond ga ik op bezoek bij mijn oma, die helaas in het ziekenhuis is opgenomen, daardoor ben ik pas laat thuis en schiet het avondeten er een beetje bij in.
O: Een mango, mandarijn en groene thee. Even gauw wat dingen afmaken en voor ik het weet moet ik alweer op de fiets richting mijn lunch afspraak.
L: Thaise bouillon met paddenstoelen, tauge, koriander, bosui, chili en stukjes omelet. 1 cappuccino.
S: Twee koekjes bij de thee (oeps).
S: Proteine smoothie na het sporten, bij Kleaver Health. Er zit cacao in, dus het lijkt bijna chocolademelk zo lekker.
S: Klein beetje extra proteine shake gemaakt met amandelmelk.
D: Uiteindelijk ben ik pas om half 10 thuis, en heb ik geen zin meer om echt te koken. Ik maak warme havermout met appel en kaneel en een schep kwark.

Donderdag
Ik weet niet of het door het sporten komt, maar ik kan echt niet wakker worden vanochtend. Uiteindelijk moet ik heel snel douchen, aankleden en gauw ontbijten. Geen tijd voor iets spannends, dus gewoon yoghurt met muesli. Ook in de avond ben ik totaal inspiratieloos, dus maak een heel random diner.
O: Yoghurt met muesli.
L: Drie rogge-zuurdesem broodjes met hummus en gegrilde paprika.
S: Handje met gemengde nootjes
D: Spicy zoete aardappeltjes uit de oven, cavolo nero met knoflook, snel gebakken witlof, salade met tomaat en feta, gebakken eitje.
S: Griekse yoghurt met honing. Best wat stukjes 86% pure chocolade.

Vrijdag
Vrijdag is een drukke dag, waarbij ik veel moet afronden en onderweg ben. In de avond ga ik uiteten en probeer mij in te houden, wetende dat de rest van het weekend ook vol zit met borrels.
O: Grapefruit en yoghurt met muesli.
L: Twee boterhammen met ei en een simpele groene salade erbij
S: Handje noten en rozijnen
D: Kalfswang met witte bonen, cavolo nero, schorseneer, citroenschuim en hazelnoten. Courgette koekjes met geroosterde pompoen en boerenkool. In beide gerechten zit vast veel boter enzo. Espresso met mini chocolade truffel, mini crème brule en mini boterkoek. 1 glas wijn.

Zaterdag
Op zaterdag slaap ik uit en dan ga ik met vriendje koffie drinken, aangezien ik niets heb ontbeten (behalve een banaan) brunchen we bij Rum Baba. Even thuis een paar uurtjes werken en daarna gaan we door naar de surprise party. In de avond zijn niet echt gezonde opties, behalve de home made soep. Ik probeer na elk glas wijn, een of twee glazen water te drinken…
O/L: Banaan. Smoothie met rood fruit. Toast met mozzarella, tomaat en pesto, stukje scone. 1 cappuccino.
D: 2 empanadas, stokbroodje met kaasjes, handje chips, erwtensoep, kaasstengels, 6 glazen wijn (oeps).

Zondag
Uitslapen tot laat, koffie met vriendje en dan door naar twee borrels. Ik vergis mij niet, en ja, deze zondag lijkt onwijs op mijn zaterdag. Ook qua eten helaas.
O/L: bananenbrood met cappuccino.
S: Turks brood met hummus en paprika dip. Paar stukjes geitenkaas. 2 glazen wijn.
D: Het wordt er niet beter op: kaasjes, olijven, bitterballen en een paar frietjes. 2 glazen wijn.

En, wat vindt voedingscoach Stefanie Klaver van mijn eetdagboek en voedingspatroon, en wat kan ik verbeteren in de laatste twee weken? Stefanie verteld: 

  • Jouw voedingsdagboek is, ondanks dat het ontbijt deze week veelal hetzelfde was, aardig gevarieerd. Je eet met name veel verschillende soorten groenten wat onder andere heel goed is voor de hoeveelheid anti oxidanten die je binnenkrijgt.
  • De fruitinname zou daarentegen wel iets geoptimaliseerd mogen worden. Probeer dagelijks twee stuks fruit te eten en varieer ook hier in.
  • Je inname van vlees, vis, schaal- en schelpdieren is erg minimaal. Dit is op korte termijn niet ernstig maar hou op de lange termijn wel je inname van B12, ijzer, en jodium goed in de gaten. Als je op lange termijn (nagenoeg) geen vlees, vis, schaal- en schelpdieren eet, is het verstandig om te kijken naar aanvulling met supplementen.
  • Probeer je eiwitinname iets te verhogen. Het is belangrijk om deze op peil te houden zeker nu je zo fanatiek aan het sporten bent. Makkelijk is het om de eiwitshakes die je neemt ook eens als tussendoortje te nemen. Een andere optie is een scoop eiwitten aan je ontbijt toe te voegen.
  • Probeer zoals je zelf ook al aangeeft in het weekend iets meer voor balans te gaan. Het is zo zonde om na je goede focus doordeweeks de teugels zo te laten vieren in het weekend.

 

Benieuwd wat jullie van het eetdagboek vinden. Hoe ziet jouw gemiddelde week eruit? Lijkt het op mijn eetpatroon, of totaal niet? Ik ben heel benieuwd. 😀

2 Discussions on
“Het ‘fitgirl challenge’ eetdagboek”

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Close