Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Eetdagboek: detoxweek 1!

Yay! De eerste week zit erop.. Voor alle mensen die nu denken dat ik alleen maar sapjes en water heb gedronken, dat valt best mee! Vandaag geef ik jullie een overzicht van afgelopen week. De komende 3 maandagen zal mijn back-to-bikini-detox-weekoverzicht verschijnen op mijn blog. Voor mij een fijne stok achter de deur, voor jullie wat leuke inspiratie (hoop ik dan). 🙂 Ik zag trouwens op Facebook en Twitter al wat berichtjes voorbij komen van mede-detoxers! Hoe gaat het bij jullie? Houden jullie het vol? Ik ben heel nieuwsgierig naar jullie ervaringen!

Ik begin elke dag met een glas water met vers citroensap. Gedurende de dag drink ik veel water en kruidenthee.

Detox dag 1: maandagMaandag (dag 1)
Ontbijt
: Ik begon de dag met een groene smoothie & fruit (perzik, aardbeien, banaan)
Lunch: Quinoasalade met paddenstoelen, zwarte bonen, tomaat en snelle salsa verde
Snack: 3 rijstwafels met een geweldige bosui-munt pesto en geitenkaas!
Diner: Een easy diner met vriendje op de bank: gebakken eitje in kokosolie, aardappeltjes & aubergine uit de oven en een groene salade vol lekkers

Detox dag 2: dinsdagDinsdag (dag 2)
Ontbijt: Ik begon de dag met het testen van een nieuw recept: choco pannenkoekjes. Ze waren lekker, maar het kan beter! Verder at ik nog een kiwi en een banaan.
Snack: Rijstwafel met bosui-munt pesto en geitenkaas
Lunch: Met de restjes uit de koelkast maakte ik een paddenstoelen-zwarte bonen soepje, prima soepje, al weet ik niet of ik het nog een keer maak binnenkort. Verder at ik 2 rijstwafels met geitenkaas en komkommer
Snack: handje noten en een handje geroosterde kikkerwten (hier vind je een recept van de Groene Meisjes)
Diner: Als diner ging ik aan de slag met ‘couscous’ van bloemkool. Ooit geprobeerd? Het was verrassend lekker, met alle kruiden, tomaatjes, olijven & geroosterde kikkererwten. Ik wilde er nog feta overheen strooien, maar dit was ik vergeten. Erbij maakte ik een frisse komkommersalade. Yumm!

Detox dag 3: woensdagWoensdag (dag 3)
Op woensdag begon ik het voor het eerst iets lastiger te krijgen. Ik zag op social media allemaal lekkere recepten voorbij komen en vergat soms even dat ik aan het detoxen was.  
Ontbijt
: Smoothie met spinazie, biet, ananas, appel & gember. Een kiwi & sinaasappel.
Snack: handje walnoten, rijstwafel met pesto, zachte geitenkaas en komkommer
Lunch: Een van mijn favoriete gerechtjes: gevulde aubergine met rucolasalade! Zo simpel en super lekker.
Snack: Avocado-kokos smoothie en een handje geroosterde kikkererwten
Diner: Een verzameling van verschillende gerechtjes: pompoensoep, bloemkool-kikkererwten salade met gebakken paddenstoelen en mosterdzaaddressing & rucola-avocado salade

Donderdag (dag 4)
Ontbijt
: Een kiwi en boekweitvlokken, walnoten, rozijnen en chia met amandelmelk. Havermout smaakt beter; moet echt even wennen aan de boekweitvlokken.
Snack: een handje gedroogde abrikozen
Lunch: De restjes bloemkool-kikkererwten salade & pompoensoep van gisteren
Snack: Een banaan, rijstwafel met geitenkaas & handje gemengde noten
Diner: Ik moest werken, dus nam mijn eten mee. Het werd een ronde rijstsalade met gegrilde groenten, geitenkaas en bosui-munt pesto.

Detox dag 5: vrijdagVrijdag (dag 5)
Ontbijt: Handje aardbeien en toch die boekweitvlokken nog een keer geprobeerd, nu met hazelnoten, walnoten, chia, & amandelmelk. Nog steeds niet overtuigt, helaas.
Snack: Een paar zwarte olijven en stukje blauwe geitenkaas.. Zo lekker!
Lunch: De rest van de ronderijst salade met groenten van gisteren
Snack: 2 rijstwafels me geitenkaas en komkommer, een bakje chocolade granola met amandelmelk, 2 abrikozen-boekweit koekjes (recept komt binnenkort online!). Ik had blijkbaar trek.
Diner: Na mijn eetkick van vanmiddag, ging ik te laat eten en had ik geen tijd meer om te koken. Het werd een pepermakreel van de visboer en grote groene salade. Goede vetten zoals die in vette vis en avocado zijn belangrijk tijdens je detox!

Detox dag 6: zaterdagZaterdag (dag 6)
Ontbijt: Ik ontbijt pas laat, nadat Vriendje en ik eerst ergens koffie hebben gedronken. Ik koos voor een Frecious sapje met wortel. Eenmaal thuis at ik 3 abrikozen-boekweitkoekjes (ja echt), een bakje chocolade-boekweit granola en een paar gedroogde abrikozen. Zou ik trek hebben in zoet? 😉
Snack: een paar wortels
Lunch: Een simpele salade met makreel en tomaatjes. 2 rijstwafels met geitenkaas.
Snack: watermeloen en nog een paar abrikozen-boekweit koekjes
Diner:  barbecue time! Dit betekent: maiskolven roosteren, garnalen gemarineerd in citroen en kruiden, groentenspiesjes met stukjes halloumi (zonder koemelk), salade met zoete aardappel, feta en meer lekkers.

Detox dag 7: zondagZondag (dag 7)
Ontbijt: Groene smoothie met spinazie, een stuk watermeloen en chocolade-banaanpannenkoekjes (nog een testcase, maar helaas nog niet helemaal hoe ik ze wil hebben!)
Snack: paar wortels, dadels en abrikozen
Lunch: Paprikasoep en een halve avocado met goede kwaliteit Himalaya zout.
Diner: een portobello paddenstoel met blauwe-schapenkaas en pijmboompitjes, snel gewokte spinazie met zwarte olijven en een grote groene salade met veel lekkers.

Dat was week 1 alweer.. nog 3 te gaan! Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.. Ondertussen heb ik mijn moeilijke momenten gehad, maar ik ben super trots op mezelf dat ik weer ben begonnen, en ondertussen mijn hoofd niet in een bak met zoet-zure snoepjes heb gestopt of de twee nieuwe Tony Chocolonely repen die in de kast liggen heb opgegeten (want daar heb ik op dit moment heel veel trek in!)  Ik kan maar een ding zeggen en dat is: op naar week 2!

27 Discussions on
“Eetdagboek: detoxweek 1!”
  • Heel interessant om dit zo te zien, ik vraag me altijd een beetje af wat je nou eet bij een detoxweek! In ieder geval ziet het er allemaal erg lekker uit, niet echt iets waar je onder ‘lijdt’. 🙂 En inderdaad gewoon stug volhouden, dan zal je vanzelf minder behoefte krijgen aan suiker en aan vette dingen! You can do it!

    • Dankjewel voor je berichtje! Leuk om te horen dat je het stukje met plezier hebt gelezen. Gelukkig is de eerste week het lastigste, daarna gaat het (als het goed is) allemaal een stuk makkelijker. Toevallig eet vriendje net een muffin, met een lekkere cappuccino erbij, maar ik heb nergens last van.. Yay! 😀

  • Ziet er goed uit! Ik ga deze week ook nog even extra gezond eten voordat ik op vakantie ga. Hoewel ik niet alles lekker vind wat jij hebt gegeten ziet het er wel lekker veelzijdig uit! Keep it up!

    • Alvast een hele fijne vakantie en tof om te lezen dat mijn stukje je geïnspireerd heeft om een weekje extra gezond te gaan eten. Met detoxen is variatie zeker belangrijk, anders gaat het niet goed.. En vooral de dingen eten die jij lekker vindt!

  • Bedankt voor je blog. Vind t heel leuk om je te volgen. Ik kom net terug van een weekje Kreta. Hiervoor was ik 4 weken, door jou geïnspireerd, aan t detoxen geweest. In Kreta ging het kiezen voor gezond eten eigenlijk gewoon door. Heerlijk ontbijten met geitenyogurt, fruit, walnoten, beetje honing soms. Jammie. Ik ontbijt vaak met geitenyogurt en van alles erdoor. Soms ook boekweit- of quinoavlokken waar ik dan ook van alles doorheen gooi. Chiazaad, pompoenpitten, bessen, noten. Heerlijk. Ga zo door hoor.

    • Wat goed! Super leuk om te lezen dat er zoveel mensen aan het detoxen zijn. Dank voor de tips! Ga er de volgende keer wat kaneel/vanille bij doen, eens kijken hoe dat gaat smaken! 😀

  • Leuk om te lezen wat je zoal eet! Ik heb gisteren dag 28 erop zitten en ben klaar. Is me reuze meegevallen! Misschien een tip voor je: glutenvrije havermout. Heeft mij er doorheen gesleept

    • Wat super goed!! Al iets waar je gelijk trek in had wat niet detoxproof was? Ik ben al opzoek gegaan naar glutenvrije havermout, maar ik kon het nergens vinden. Waar heb je het gekocht? Nieuwsgierig! 🙂

  • wauw, goed gedaan zeg! ziet er allemaal heerlijk uit 🙂 ik raak al helemaal geinspireerd voor mijn eigen detox, ik begin nu ook aan week 2. succes!
    xo, cheyenne

  • Leuk om je inzicht te krijgen wat je de eerste week hebt gegeten! Ik heb oom een tijdje geleden deze detox gedaan. Voelt echt goed! Af en toe doe ik ook nog een paar dagen een mini detox. Ben ook nog steeds op de glutenvrije broden die ik tijdens mijn detox heb gemaakt!

    Ps. Glutenvrije havermout vind je in de natuurvoedingswinkel van bijvoorbeeld de halm of lieke is vrij. Succes ermee!

    • Super goed om een minidetox erin te houden, dat is ook zeker mijn plan. Wat gek, want bij die van de Halm stond volgens mij met sporen van gluten etc, dus toen heb ik de boekweitversie gekocht. Ik ga nog eens koekeloeren, want havermout zou zoveel lekkerder (en goedkoper) zijn 😉

  • Wat leuk om te zien en te lezen wat je gegeten en gemaakt hebt, zelf heb ik ooit de 28 dagen detox gedaan uit een boek en dronk ook geen koffie…dat was voor mij het zwaarste, haha! Ik ben trouwens heel benieuwd hoe je die bloemkool couscous maakt!

  • Super leuk om te lezen! boekweitvlokken zijn inderdaad heel erg wennen, maar de gluten vrije havermout van LIEKE IS VRIJ bij Ekoplaza is SUPER lekker!!!! of Quinoa vlokken zijn ook veel lekkerder!!!

  • Ik ben persoonlijk heel erg fan van boekweitvlokken, maar wanneer je het kookt voeg dan eens het sap van een halve limoen of citroen toe! Echt heerlijk en maakt het ook lekker fris, misschien is dat wat 🙂

  • Wauw, dit valt me echt meer dan mee. Altijd als ik het woord detox hoor denk ik al aan de manier waarop ik mezelf moet martelen. Je hebt hier met je mooie foto’s wel verandering in gebracht, haha. Ik ga het toch maar eens overwegen. Merk je ook veel van de gezondheidsvoordelen (meer energie enzo)?

    • Super leuk om te horen!! Nog niet, maar dat komt wel, al is mijn eetpatroon normaal gesproken vrij hetzelfde dus zul je het minder merken.. Mocht je eetpatroon heel anders zijn dan bij een detox, dan zul je nog meer verschil merken. Al voel ik mij na een week al een stuk lekkerder in mijn vel zitten, dan in mijn pre-detox-days! Dus er is zeker vooruitgang 😀

    • Hi Shelley, bedankt voor je leuke berichtje! Detoxen is zeker geen straf, zoals je kunt zien. Ik ga zo heerlijk op de bank zitten met een paar kookboeken/tijdschriften ter inspiratie voor al het lekkers wat ik komende week weer kan maken 😀

    • Ik vind het een fijne manier om de dag te beginnen. Al doe ik het niet elke dag, soms vind ik een bordje met havermout of granola met fruit net zo lekker! 🙂

  • Superlekkere dingen, heel leuk om inspiratie mee op te doen! Ik raad je aan om af en toe bonen of linzen te eten, die geven je spijsvertering een goede boost, net als af en toe een beetje sambal of een pepertje in je eten. Ik eet ook boekweitvlokken voor ontbijt, maar eet ze zo: half boekweitvlokken, half havervlokken, beetje gebroken lijnzaad, halve banaan, aardbeien/blauwe bessen/ander fruit, rauwe cacaopoeder, amandelmelk. Ik vind boekweit en ook havervlokken niet veel smaak hebben, maar met wat fruit en vooral met de cacaopoeder is het echt heerlijk! Aan die cacaopoeder moet je even wennen, want het smaakt net iets anders dan gewone chocola, maar als je eenmaal gewend bent wil je niet anders! En het is hartstikke gezond 🙂 Misschien een tip om de boekweit iets draaglijker te maken 😉

    • Bedankt voor alle tips!! De grap is ik eet normaal veel linzen/bonen (2-3x per week) maar had daar de afgelopen tijd totaal geen trek in (behalve de kikkererwten dan). Wie weet komende week weer eens! De havervlokken die ik nu heb smaken naar mijn gevoel een beetje muf, maar ik begin er steeds meer aan te wennen. Nu gewoon granola ermee gemaakt, en dat gaat prima, maar ik ga jouw versie zeker uitproberen!!

  • Leuk je update! Die choco pannenkoekjes zien er goeeeed uit, wauw! In het detoxboek staat trouwens dat je honing mag en ik doe ook gewoon rijststroop en maple syrup (in beperkte mate dat wel). Boekweitvlokken zijn wennen he… máár goed nieuws: als je geen glutenallergie hebt, mag je gewoon havermoutvlokken (had Jacqueline van Lieshout hierover gemaild). Super fijn hè! Dus ik eet wel gewoon havermout, echt mijn redding. Oeh en ik zie er halloumi tussenstaan! Goede 🙂

    Nou succes: you can do it!

    • Oh dat maakt het een stuk makkelijker haha. Al probeer ik de eerste 2 weken geen suiker te proberen, aangezien dat echt mijn zwakte is. Moet daar nodig van afkicken! 😀 Ik ga de pannenkoekjes dit weekend nogmaals maken, met iets aaneenpast recept en dan komt het helemaal goed. Ze hadden echt een zoetje nodig, maar dan doe ik er wat honing doorheen (of rauwe honing erop). Thanks voor de tips en jij ook succes komende tijd

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Close