Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Een kritische blik: ‘Het Vinkje’

Met een kritische bril op stapte ik bij Het Vinkje binnen. Ik had stiekem mijn mening al gevormd; aangezien mijn ‘dieet’ bestaat vooral uit pure en biologische producten bestaat, vond ik het Vinkje maar onzin. Al was ik wel nieuwsgierig of ze mij op andere gedachten konden brengen. Want, wat doet het Vinkje nu eenmaal? Is het logo te koop? En hoe zit het met e-nummers?

Gezonder eten
Gelukkig zijn mijn lezers (jullie dus!) net zo kritisch over eten als ik, dat merk je aan de producten die we kopen en het feit dat we zelf graag koken. De realiteit is dat de meerderheid in Nederland daar nog steeds wegwijs in moet worden gemaakt. Ik merk (helaas) steeds vaker hoe ongezond mensen eten. Of het nu de inhoud van een boodschappenmandje is of de ervaringen tijdens de studie voor gewichtsconsulent en orthomoleculaire voeding. Zo sprak ik laatst nog met iemand die ervan overtuigt was dat red bull niet zo slecht voor je is. Op werk zie ik iedereen om mij heen vette snacks (broodjes kroket, hamburgers etc.) eten en worden er elke dag (!) verschillende kant en klaar maaltijden in de magnetron geschoven.

Het is goed om te realiseren dat maar een 5% van de Nederlandse bevolking let op zijn eten; de gemiddelde Nederlander eet dus helemaal niet zo gezond. Wanneer een Nederlander met een gemiddeld dagmenu alle producten zonder het Vinkje zou inwisselen voor producten met een Vinkje, dan krijgt hij 14,6 kilogram minder suiker binnen. Om nog niet te beginnen over de hoeveelheden zout en verzadigde (trans)vetten die men gemiddeld binnen krijgt. Nu kan het altijd beter, maar je moet immers ergens beginnen. Het Vinkje kun je onderscheiden in twee categorieën. Het Vinkje met de groene cirkel staat op gezondere producten uit de Schijf van Vijf. Het Vinkje met de blauwe cirkel wijst op een bewuste keuze in een bepaalde categorie producten buiten de Schijf van Vijf. Naar mijn mening zijn deze theorieën over de Schijf van Vijf achterhaald, al denk ik wel dat het goed is om bepaalde richtlijnen te hebben voor diegenen die niet goed weten wat nu ‘gezond’ is en wat niet.

Te koop?
Bedrijven betalen inderdaad een fee om zo deel te mogen nemen aan dit initiatief. Het geld wordt vooral voor publieksvoorlichting gebruikt en daarbij is het betalen van de fee geen garantie op het verkrijgen van het logo. Het logo komt gelukkig steeds vaker op biologische producten in de reguliere supermarkt. Op alle verse groenten en fruit zit sowieso een Vinkje; dat is altijd een gezondere keuze.

Het vinkje

Het doel?
Het doel van het Vinkje is ervoor te zorgen dat mensen gezonder gaan eten en dus gemakkelijker kunnen kiezen voor producten met minder zout, suiker, verzadigde vetten en energie. Daarbij is het de intentie van het Vinkje om de kwaliteit van het voedsel te verbeteren. Eens in de paar jaar houden wetenschappers de criteria tegen het licht. Als het mogelijk of noodzakelijk blijkt om criteria aan te scherpen, dan worden deze herzien. Een producent zal haar product dan weer wat moeten verbeteren, waardoor elke producent weer iets beter zijn best moet doen om het Vinkje te behouden.

E-nummers?
Dit was een punt met veel discussie, want hoe (on)gezond zijn die e-nummers? ‘Wij’ foodies willen natuurlijk zo min mogelijk e-nummers in ons eten, dus kiezen we al gauw voor onbewerkte en pure producten. Een gedachte waar het Vinkje gelukkig achter staat! Dat zou immers iedereen moeten doen; alleen doet niet iedereen dit! Het Vinkje doet hier zelf geen onderzoek naar maar kijkt hiervoor naar externe onderzoeken en de internationale richtlijnen; die een positief gevolg op overgewicht hebben aangetoond. Al ben ik nog steeds van mening dat je e-nummers het beste kunt vermijden, aangezien je nog niet weet wat het effect is over bijvoorbeeld 20-30 jaar.

Conclusie
Ondanks dat voor mij ‘Het Vinkje’ een stap achteruit is en zelf veel producten met het Vinkje bewust nooit eet, kan ik mij voorstellen dat anderen er baat bij hebben. Natuurlijk kan het altijd beter, maar ik ben er wel van overtuigt dat dit in kleine stappen moet gebeuren. Vooral wanneer je de ‘grote massa’ wilt benaderen. Juist de groep die niet weet wat ze eten moeten bereikt worden, met iets simpels zoals een logo, waardoor ze op hun manier een bewustere keuze kunnen maken.

 

Hebben jullie vragen en/of opmerkingen na het lezen van dit artikel, laat het me weten! Het artikel is in samenwerking met Stichting Ik Kies Bewust tot stand gekomen.

1 Discussion on “Een kritische blik: ‘Het Vinkje’”
  • Het vinkje is nuttig voor mensen die niet, zoals wij, dagelijks bezig zijn met gezonde voeding, recepten verzinnen en hier over schrijven. Voor mensen die wel bewust met eten bezig zijn is het vinkje niet zo nuttig denk ik.

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.