Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Detoxmaand terugblik #1

De detox is voorbij en dus is het tijd voor een terugblik. Deze week heb ik extra genoten van het feit dat mijn detox maand erop zit, en afgelopen zondag heb ik letterlijk alles gegeten waar ik zoveel zin in had. Een korte samenvatting: mijn ontbijt bestond uit koffie en een scone, ik lunchte met pizza, at chocoladerozijnen (zoveel zin in) en mijn avondeten bestond uit een burger met friet, mayo en twee happen salade. Alles behalve gezond dus. Gelukkig waren al mijn cravings na deze zondag ook weer compleet verdwenen. De rest van de week at ik 70% detoxproof, en at hier en daar wat dingen die ik zo had gemist.

De grap is normaal eet ik best gezond, met hier en daar een uitzondering. Na de decembermaand, vol etentjes en borrels, was ik moe en schreeuwde mijn lichaam om gezond eten. Ik had zoveel zin om die reset knop in te drukken en voor een paar weken op mijn eten te letten. Niet de calorieën, maar wat gewoon ik eet. Echter, deze detoxperiode deed mij verlangen naar alles wat niet ‘mocht’. Het leek alsof de detox mijn cravings extra versterkte. Dat had ik nooit eerder meegemaakt. Ik telde deze keer echt de dagen af, zoals een lezer opmerkte en daar had ze helemaal gelijk in. Alles wat ‘niet mocht’ wilde ik zoo graag eten, terwijl ik daar normaal gesproken maar weinig last van heb. Ik miste bepaald eten meer dan ik mij van te voren realiseerde. Wat het precies betekent, dat weet ik niet. Maar het doet mij twijfelen of de detox voor mij nog ‘zin’ heeft, wanneer ik tijdens de detox er maar weinig van merk en het mij zoveel moeite kost om vol te houden.

En, nu? Nu ga ik terug naar normaal. Wat dat ook mag betekenen. Zoals ik eerder ook heb geschreven, ligt mijn ‘normale’ eetpatroon erg dicht bij de detox, dus dat maakt het makkelijk. Ik eet voldoende groenten, gezonde granen en peulvruchten, geen/weinig vlees, soms vis, gezonde vetten zoals avocado, eet relatief weinig geraffineerde suiker, drink weinig alcohol en hetzelfde geldt voor cafeïne. Al ben ik benieuwd wat voor effect deze detox zal zijn. Dat merk ik vooral na een paar weken, dan realiseer ik mij opeens dat ik bijvoorbeeld minder (of juist meer) van iets eet. De eerste keer was dit bijvoorbeeld het totaal niet missen van vlees, en de tweede keer at ik minder brood. Dus ik ben erg nieuwsgierig wat ik terug zal zien in mijn eetpatroon.

Een andere vraag die vaak gesteld werd, was: ga je alles weer eten nu je klaar bent? Ja, eigenlijk wel. Ik geloof er niet in om iets uit te sluiten, vooral nu ik merk dat het mijn cravings alleen maar versterkt. In theorie eet ik alles en sluit ik niks uit, al betekent dat niet dat ik vanaf nu elke dag pizza en brownies eet. Uiteindelijk moet je je goed voelen bij wat je eet. Ik ben ervan overtuigt, dat je druk maken over wat je eet een stuk slechter voor je is dan af en toe snoepen van iets wat misschien minder gezond is. Dus: maak je niet te druk, en eet goed en vooral lekker.

Volgende week plaats ik mijn laatste weekoverzicht. Zo kunnen jullie mijn normale eetpatroon vergelijken met die uit de detox maand. Ik ben heel benieuwd wat jullie van mijn detoxmaand vinden, en of jullie ooit zouden beginnen met detoxen. Fijne zondag.

1 Discussion on “Detoxmaand terugblik #1”
  • Poeh, klinkt goed wat je allemaal gegeten hebt haha! Ik ben het helemaal met je eens wat betreft je druk maken over eten. Dan kan je maar beter zo nu en dan die ietwat ongezonde maar o zo lekkere pizza eten!

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Close