Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Detox weekoverzicht #4

De detox is voorbij en dus is het hoogtijd voor een detox weekoverzicht. Gisteren was de allerlaatste laatste dag van de vierde week en dus de laatste week van de detox. Het is een heerlijk idee dat mijn alweer 6e detox heb afgerond, en niet meer na hoef te denken over wat wel en niet mag. Ik kan weer de dingen eten waar ik zoveel zin in heb: een bord pasta, een glas wijn, koffie drinken met Vriendje met een taartje erbij. Ondanks dat ik me goed voelde tijdens de detox, en graag dat gevoel blijf vasthouden, was het niet zoals voorgaande keren waarbij ik super veel verschil merkte. Alles ging deze keer makkelijker, niet alleen wat ik kan eten, maar ook de resultaten bleven grotendeels uit.

Nu zijn jullie waarschijnlijk benieuwd: hoe is deze laatste week gegaan? Eerlijk is eerlijk. De laatste paar dagen heb ik een beetje gespijbeld. Het feit dat ik niet zoveel merkte van mijn detox, maakte het makkelijker om te zeggen: ach ‘ik stop ermee’ of ‘ik ga dit gewoon eten’. Die gedachtes kwamen steeds vaker bij me op. Zo was ik buiten de deur gaan lunchen, en ik had geen zin meer om rekening te houden met wat ik wel en niet kan eten. En het grappigste was, dat mijn lichaam helemaal geen moeite had om deze ‘slechte’ dingen te verwerken. Of het nu suiker was (met mate) of een stuk vegetarische quiche, het had geen effect. Bij vorige detox periodes werd ik super misselijk, kreeg ik een opgeblazen gevoel en daar had ik nu geen last van. Heel fijn dus. Zoals ik ook eerder beschreef, ligt mijn eetpatroon dicht bij de detox periode. Dus misschien is dat het verschil maakte deze keer.

Nu ben ik naast het detoxen ook begonnen met een kleine yoga challenge waarbij ik 6x per week, dus bijna elke ochtend in de ochtend, een lesje yoga volg van Adriene. Soms zijn de lessen kort, soms langer, soms moeilijk en af en toe te saai voor woorden, maar de routine zorgt ervoor dat ik in ieder geval elke ochtend iets doe. Een keer per week heb ik een ‘vrije dag’ (zodat ik kan uitslapen ;)). Wanneer het mooi weer is, verruil ik mijn yogales voor een rondje hardlopen in het park en soms volg ik een ‘echte’ yogales in plaats van deze relatief korte versie. Op deze manier probeer ik, naast het gezonde eten, ook het sporten terug te brengen in mijn wekelijkse activiteiten. Gezond eten en regelmatig bewegen dus.

Ik ben nu vooral erg benieuwd wat ik van deze detox heb opgestoken. Bij elke detox merk ik dat er iets blijft hangen. De eerste keer was dit bijvoorbeeld minder suiker eten. Bij de tweede at ik nauwelijks meer vlees. Bij de derde bijna geen brood meer, alleen in het weekend een heerlijk vers gebakken zuurdesem brood bijvoorbeeld. En zo veranderde elke keer weer iets. Daarom ben ik erg benieuwd, wat er nu verandert in mijn eetpatroon.

Uiteindelijk ben ik heel blij dat ik de detox heb gedaan, en over een tijdje plan ik zeker weer een nieuwe detoxperiode in. Het gezonde eten heeft immers veel voordelen, ook al merk je er niet gelijk iets van. Voor nu ga ik genieten van al het lekkere eten en drinken. De komende week ga ik even nergens op letten, maar hoop daarna de draad weer op te kunnen pakken en terug te keren naar mijn eetpatroon pre-detox. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om deze blogs te lezen de afgelopen weken. Mocht je nog vragen hebben, dan kun je me natuurlijk altijd een e-mail sturen of een berichtje op Facebook. Hieronder zie je mijn laatste detox weekoverzicht en ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Fijne zondag allemaal.

Detox week 4

Zondag 24 januari (dag 22)
O: bananenbrood granola met kokosyoghurt (laat ontbijt)
L: Grote groene sap met appel, komkommer, spinazie, selderij, boerenkool en limoen.
D: Restjes van gisteren. Makreel, salade, pompoen soep, geitenkaas, rijstwafels.

Maandag 25 januari (dag 23)
O: Groene smoothie
S: appel en granola met amandelmelk
L: Restjes pompoensoep. Courgette frites.
S: rijstwafel met geitenkaas
D: Pittige paprika soep, rijstwafel met blauwe geitenkaas, salade.

Dinsdag 26 januari (dag 24)
O: Groene smoothie met ananas, komkommer, selderij, spinazie, basilicum en spirulina.
S: Overnight oats.
L: Restje paprika soep. Verder een mix van witte bonen salade met verse kruiden, tomaatjes, courgette, makreel.
D: ‘boekweitnoedels’ als pasta (werkt voor geen meter, maar wilde het graag proberen) met blauwe geitenkaas, broccoli, prei en zelf gemaakte ricotta (van geitenmelk).
S: warme “chocolademelk” van amandelmelk, cacao, honing, kaneel voor een portie magnesium.

Woensdag 27 januari (dag 25)
O: Chia pudding met frambozen, granola, en kokos.
L: Restjes groenten: wortel salade, witte bonen, cavolo nero, gebakken paddenstoelen, tomaatjes, blauwe geitenkaas.
S: handje rozijnen, handje pecannoten.
D: Ik ben laat thuis en heb geen zin meer om te koken. Het wordt pompoen-zoete aardappel soep, en een simpele salade.
S: stukje pure chocolade (oeps)

Donderdag 28 januari (dag 26)
O: Groene smoothie met restjes groenten en fruit. Bananen granola (laatste restje) met amandelmelk.
L: Veggie pie; volgens mij niet helemaal detoxproof maarja.. Salade met rucola, rode biet en wortel. Paar aardappeltjes.
S: handje rozijnen, handje pecannoten
D: Ronde rijst, linzen salade met groenten (paprika, courgette, tomaat, wortels, rode ui) en feta, een groene salade.

Vrijdag 29 januari (dag 27)
O: warme havermout met bosbessen, frambozen, pecannoten en amandelmelk.
L: Restjes van gisteren, een linzen salade met groenten en feta
S: Gemixte noten en gedroogd fruit. Zelf gemaakte mix.
D: Ronde rijst, gebakken ei, avocado, tomaatjes uit de oven, en spicy zwarte bonen. Een van mijn favoriete recepten deze detox. Salade erbij.

Zaterdag 30 januari (dag 28)
O: Warme havermout met bosbessen en amandelmelk.
S: Stukje honing-amandel cake (vast met te veel suiker, ja, al smaakte het niet super zoet).
L: Broccoli soep en een stukje hartige taart.
S: Rijstwafel. Rozijnen.
D: Boekweitpannenkoek met geitenkaas, cavolo nero, paddenstoelen, tomaat. Restje groene salade erbij.

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.