Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Detox weekoverzicht 3

Jaaaaaa, het is zover. Week 3 zit erop en vanaf morgen begin ik aan de laatste week van mijn detox. Ik kan me haast niet voorstellen dat het er alweer bijna op zit. De eerste weken leken niet snel genoeg te gaan, maar nu zijn die vier weken detox alweer bijna voorbij en vind ik het jammer dat de detox er bijna op zit. Nu denk jij misschien? Als je het jammer vindt, waarom ga je dan niet door? Goed punt. Ik heb eraan gedacht om de detox voort te zetten, maar de komende weken heb zoveel leuke dingen gepand, in binnen en buitenland, die ervoor zorgen dat detoxproof blijven eten lastiger wordt. Het is niet onmogelijk, maar meer omdat ik ook graag de ‘normale’ dingen weer ga eten wanneer ik daar zin in heb. Zo droom ik over een etentje bij Rijsel, kaasjes eten in Frankrijk, en een glaasje wijn drinken natuurlijk. Vers brood halen bij Thulls, en de Gebroeders Niemeijer. Pizza eten met vriendlief in de Jordaan, of samen koffie drinken met een taartje erbij. Voor de rest vind ik het prima om detoxproof te blijven eten. Dat is echt geen probleem. Ik doe het graag. Ik houd van groenten, en er is voldoende variatie om nog lang niet uitgekeken te zijn op al die veggies.

Zo maakte ik deze week tweemaal de lekkerste lunch ooit; alleen maar met restjes die ik in huis had. Het maakt niet zoveel uit wat, want stiekem kun je van alle groenten binnen no time kun je er iets lekkers maken. Nieuwsgierig wat er op mijn bord lag afgelopen week? Neem dan zeker een kijkje op mijn Instagram. Zo at ik een middag de rijst van de vorige dag, opgebakken met ui en knoflook. Daar deed ik snel gebakken andijvie bij, want die echt op moest. Een knapperige wortelsalade van gekleurde wortels, in lange linten gesneden met een dunschiller en een simpele dressing van citroen en olijfolie. Een restje gerookte zalm en avocado (de perfecte combinatie!) en niet te vergeten mijn favoriet van deze week: gebakken tomaatjes. Gewoon zo in de pan. Eventueel met een klein scheutje olijfolie. Het bakken van de gehalveerde tomaten zorgt ervoor dat ze heerlijk zoet worden en hun velletje bijna karameliseren in de pan. Wie ooit heeft gezegd dat detoxproof eten niet lekker kan zijn, heeft het duidelijk mis. 🙂 Goed eten, detoxproof of niet, kan zo simpel en lekker zijn.

Al ging niet alles van een leien dakje deze week. Dat hoort erbij. Ik bakte een detox brood, maar die mislukte. Op zich was het een prima brood, vol gezonde zaden, maar op een of andere manier had ik het na een hap al gezien. Het smaakte niet zoals ‘echt’ brood. Dat merkte ik vooral bij deze detox: om van gerechten die normaal onwijs lekker zijn, een detoxproof variant te maken. Het lukte gewoon niet. Niets kwam in de buurt van het origineel, waardoor ik het op een gegeven moment voor gezien hield. Een snede zuurdesembrood met beleg, fluffy pancakes en verse ravioli komen volgende week weer. Net als zoveel ander lekkers dat ik graag wil maken.  Gelukkig zijn veel van deze challenges te vinden in mijn Food Bucket Lijst, met nog zoveel meer (mocht je nieuwsgierig zijn). Tijd om daar een paar opdrachten van af te strepen.

Echter, deze laatste week geniet ik extra van mijn gezonde ontbijtjes, favoriete lunch en probeer ik nieuwe dingen uit voor het avondeten. Ik ben benieuwd wat deze laatste week mij gaat brengen, en verbaas jou (en mezelf) nog door de detox voort te zetten voor een extra week. Wie weet. Op naar een nieuw weekmenu, en al het lekkers dat ik deze week heb gegeten.

Detox week 3

Zondag 17 januari (dag 15)
O: halve groene smoothie. Havermout met bosbessen en amandelmelk.
S: Nakd reepje met cashew en dadel.
L: Rijstwafel met gerookte zalm, restje rijstsalade van gisteren.
S: appelchips + handje noten
D: Boekweitnoedels, veggies uit de wok (paksoy, paprika, courgette, rode ui, tauge, koriander), gebakken ei.

Maandag 18 januari (dag 16)
O: Groene smoothie met appel, komkommer, spinazie, selderij, limoen
S: appelchips
L: Vroege lunch met een kom vol leftovers: gekleurde wortel salade, gesauteerde andijvie, een restje zilvervliesrijst, snel gebakken tomaatjes, gerookte zalm en avocado.
S: rijstwafel met avocado, rijstwafel met cashewnoten boter en appelchips
D: mexicaanse zwarte bonen, zoete aardappel uit de oven en spicy bloemkool. Salade.

Dinsdag 19 januari (dag 17)
O: Groene smoothie met appel, komkommer, boerenkool, spinazie, selderij, citroen
S: appel en banaan.
L: Restje van het eten van gisteren: ronde rijst, zoete aardappel, spicy bloemkool en feta. En een laatste eetlepel zwarte bonen.
S: rijstwafel met cashewnotenboter
D: Vriendje is jarig en hij kiest diner uit: boekweitnoedels, groenten uit de wok (paddenstoelen, paksoy, ui, courgette, tauge, koriander) met tamari en een gebakken eitje. Ja, ongeveer hetzelfde als op zondag. 🙂
S: appelchips en gedroogd fruit ‘snoepjes’ bij de bios; met alleen appel, en bosbes. Perfecto.

Woensdag 20 januari (dag 18)
O: Groene smoothie met appel, komkommer, spinazie, selderij, limoen
O2: Bananenbrood granola met kokosyoghurt.
L: snel gebakken cavolo nero, restje spicy bloemkool, zoete aardappel, gebakken halloumi, gebakken tomaatjes en courgette.
S: rijstwafels met geitenkaas
D: Gevulde pompoen met zilvervliesrijst, cavolo nero, paddenstoelen, salie en geitenkaas. Dit recept verschijnt morgen op Beginspiration.

Donderdag 21 januari (dag 19)
O: Grapefruitsap. Bananenbrood granola met amandelmelk.
S: Rijstwafel met geitenkaas en een met cashew boter.
L: Spicy en smokey zoete aardappel soep. Simpele groene salade met tomaat, komkommer en halloumi.
S: Nak’d reepje met cacao, dadel, cashew en rozijenen. Gedroogde abrikoos. Walnoten.
D: Boekweitpannenkoek met geitenkaas, gebakken paddenstoelen, rode ui en cavolo nero.

Vrijdag 22 januari (dag 20)
O: Bananenbrood granola met amandelmelk.
S: Sinaasappel en banaan.
L: Spinazie salade met schapenkaas, amandelen, dadel, gepofte rode ui en sumak.
S: rijstwafel met cashewnotenboter. Appelchips. Stukje rauwe chocolade.
D: Zilvervlies rijst, tomaatjes, avocado, zwarte bonen, gebakken eitje. Salade met tomaat, komkommer, rode ui en feta.

Zaterdag 23 januari (dag 21)
O: bananenbrood granola met amandelmelk.
S: banaan en sinaasappel.
L: rijstwafels met geitenkaas spread.
D: verjaardagsborrel. Salade, paddenstoelen soep, pompoensoep, blauwe geitenkaas, geitenkaas spread met verse kruiden, gerookte zalm, makreel, crudite, rijstwafels.

 

2 Discussions on
“Detox weekoverzicht 3”

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.