Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

De Voedselzandloper (deel 2)

Een kleine week geleden publiceerde ik het eerste deel van het boek De Voedselzandloper, geschreven door arts en onderzoekers Kris Verburgh. Nu is het tijd voor deel twee van het boek over afvallen en langer jong blijven. Een ondertitel die mij nieuwsgierig maakt!

Terwijl ik lig te “bakken”, wel ingesmeerd met een factor 30(!), lees ik hoe de zon ervoor zorgt dat je huidcellen aangetast worden. Ik realiseer me dat ik op dat moment een aantal miljoen stukjes DNA in mijn huidcellen beschadig en kwijt ben. Heel fijn, gelukkig kun je volgens De Voedselzandloper met het eten van fruit en groenten veel herstellen. Dus dat moet ik maar gelijk gaan doen!

In dit deel van het boek wordt er meer aandacht besteedt aan het model genaamd: de voedselzandloper.  In deze zandloper zijn er twee driehoeken op elkaar gezet, met aan de ene kant de gezonde producten die goed voor je zijn en aan de andere kant de producten die je beter kunt vermijden. In de hoofdstukken die volgen wordt er gekeken naar een ‘trede’ van dit zandlopermodel. Kris Verburgh neemt je mee langs productgroepen, zoals groenten/fruit, vlees, zwarte chocolade, suiker, zout, medicatie en voedingssupplementen.

Maar wat is nu de conclusie van het boek? Hoe zorg je ervoor dat je langer leeft? Deze inzichten in onze gezondheid geeft hij in het eind van het boek. Het gaat hier om kleine veranderingen in ons voedsel, sport, calorierestrictie, opbouw van maaltijden en daarnaast uitleg over body and mind. Dit klinkt misschien wat zweverig, maar denk hierbij aan stress en je ademhaling, want dit heeft effect op je gezondheid.

Het enige probleem waar ik tegenaan loop tijdens het lezen van het boek, is dat ik het lastig zou vinden om de opbouw van maaltijden te kunnen toepassen in het dagelijkse leven. Ontbijt als een koning (dus uitgebreid), dat moet lukken! Maar dan kom ik bij de lunch en lees ik gegrilde zalm met salade, broccoli en paddenstoelen. Heerlijk!  Maar hoe doe je dat als je op werk bent of tijdens het studeren? Daar heb je vaak niet de mogelijkheid om een uitgebreide lunch te maken, laat staan het daarna nog op te eten.

Uiteindelijk wilt iedereen in goede gezondheid zo oud mogelijk worden. Genen zijn zeker belangrijk, maar externe factoren zoals ze in dit boek beschreven worden spelen misschien nog wel een grotere rol. De keuzes in voedsel die we maken spelen een grote rol in onze gezondheid.  Zoals Kris in zijn boek zegt: we zijn wie we eten.  Wat we eten is iets waar we zelf invloed op hebben en keuzes in kunnen maken.. Dus op naar wat extra jaartjes erbij! Ik ga nog even in de zon zitten, met factor 30 en een grote bak homemade fruitsalade!

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.