Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Brood

Brood

Een bruine boterham met kaas; het ultieme Nederlandse bammetje. Tijdens het ontbijt en de lunch wordt hier in ons kikkerlandje het meeste brood gegeten, volgens het voedingscentrum gemiddeld zo’n 4 a 5 sneetjes per dag.

Maar is brood nu echt gezond? Daar zijn de meningen over verdeeld. Velen zien brood als belangrijkste bron van vezels. Al zijn er steeds meer voedingsdeskundigen die zeggen dat het beter is om je brood inname zoveel mogelijk te beperken, want steeds meer mensen kunnen niet goed tegen gluten, hebben een allergie of zijn glutenintolerant. Daarnaast is brood soms helemaal niet zo gezond als het in eerste instantie lijkt. Brood bevat bijvoorbeeld heel veel zout  en op deze manier krijgen we al gauw veel zout binnen, zonder dat we het zelf door hebben.  Een absolute no-go is het supermarktbrood. Naast zout, zit daar zelfs suiker in en worden er zogeheten “broodverbeteraars” (= e-nummers) aan toegevoegd.

Maar nu de vraag die veel mensen misschien stellen na het lezen van het bovenstaande stuk: wat moet ik dan eten? Brood is inderdaad makkelijk! Het is snel gemaakt, vult goed, perfect om mee te nemen en daarbij goedkoop. Je hoeft natuurlijk niet al je broodmomenten op te geven, maar probeer hier en daar wat te veranderen en te kiezen voor een ander alternatief.

Ontbijt bijvoorbeeld met:

  • Muesli (zonder suiker!), noten, zaden, vers fruit en (plantaardige) yoghurt. Varieer met verschillende smaken, zo wordt het nooit saai in de ochtend.
  • Maak je eigen granola!
  • Een groene smoothie, of een grote rauwe chocolade milkshake met daarbij 2 stuks fruit.
  • Probeer eens overnight-oats, wanneer je in de ochtend geen tijd hebt om een ontbijt te maken. Op de site van Focus on Foodies vind je dit basis recept!
  • Zelf ben ik nog steeds fan van quinoa als ontbijt: easy, vullend en gezond! Hier vind je het recept!

Lunch:

  • Uitgebreide salades, met bijvoorbeeld peulvruchten, linzen, quinoa (suggestie 1, 2, 3) of ronde zilvervliesrijst.
  • Home made soep met veel groenten, vooral in de winter heerlijk
  • Restjes van de vorige avond, maken de perfecte lunch!
  • Lunchen op werk of studie? Hier is een lijstje met meeneem lunches!

Kies je toch voor een bammetje? Ga dan voor volkorenbrood, want die wordt namelijk gemaakt van volkoren tarwemeel en daar zitten de meeste vitamines en mineralen in. Net als volkoren is brood van spelt, haver, rogge, gerst, boekweit of zuurdesem een gezondere keuze.

4 Discussions on
“Brood”

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.