Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Beginspiration’s Weekmenu #9

Het laatste weekmenu is alweer een tijdje geleden online gezet. Hoogtijd voor een nieuwe vol inspiratie voor de komende week. Met deze week een simpele maar vullende frittata, een comforting pasta en twee gezonde maaltijd salades. Allemaal simpel, gezond en snel klaar. En helemaal onderaan vind je mijn favoriete ingredient van dit moment: ingemaakte citroen. Voor een extra frisse en citrus kick in salades, stoofpotjes, soepen, en zoveel meer.

Ik vind het superleuk dat je een van mijn recepten maakt en ben onwijs nieuwsgierig naar jouw resultaat. Dus deel je foto op Instagram en tag @Beginspiration, of laat een fotootje achter op Facebook, zodat ik jouw meesterwerk kan bekijken. 🙂 Happy cooking.

Maandag
Vegetarische frittata met tomaat en basilicumFrittata met tomaat en mozzarella. Ik gebruikte verschillende gekleurde tomaten, zoals een mooie rode, gekke groene en zonnige gele. Ieder met zijn eigen smaak en een leuk kleurtje zodra je de frittata open snijd. Je kunt natuurlijk ook gewone tomaten gebruiken. Serveer met een groene salade.

Dinsdag
Gnocchi-met-salieboter-en-doperwtenGnocchi met doperwten en salieboter. Met de restjes puree en bloem maak ik dan zelf gemaakte gnocchi. De zelfgemaakt gnocchi bewaar ik in de vriezer. Samen met wat verse doperwten en salie boter heb je binnen 10 minuten iets geweldigs op tafel staan. Maak af met vers geraspte parmezaanse kaas en serveer met een salade.

Woensdag
maaltijdsalade met groene asperges, geitenkaas en granaatappelMaaltijdsalade met groene asperges, geitenkaas en granaatappel. De groene asperges liggen weer in de winkel en dus stop ik deze in zoveel mogelijk salades. Een gezond, lekkere en vullende salade maakt mij blij, als lunch of  avondeten. Met het handige stappenplan bij dit recept, maak je in een handomdraai iets lekkers met de ingrediënten die je in huis hebt.

Donderdag
Pasta met tomatensaus en worstballetjesSimpele pasta met gehaktballetjes in tomatensaus. Old school en super comforting. De ‘gehaktballetjes’ maak ik van worstjes, daar zitten vaak al veel smaakmakers in. Ga dus naar een goede slagerij en neem alleen genoegen met de beste kwaliteit.

Vrijdag
Quinoa-watermeloen salade met basilicum dressingQuinoa-watermeloen salade met basilicum dressing. Een zomerse salade waar je spontaan blij van wordt. In de zomer kan ik geen genoeg krijgen van al die sappige meloenen en de watermeloen steekt er met kop en schouders boven uit. En in deze salade is die watermeloen precies op z’n plek.

Ontbijt
IMG_9820Speltwafels met simpele jam (zonder suiker). Het recept is simpel, varieer met wat je in huis hebt en dat zelfs op een zondag ochtend. De jam is een topper en maak je simpelweg door alle ingrediënten in een blender of keukenmachine te doen. Zonder suiker, maar toch zoet. Nieuwsgierig?

Zelf maken
Zelf maken: ongezoete ijsthee
IJsthee (zonder suiker). Normaal gesproken vind ik zelf gemaakte ijsthee best bitter, vooral wanneer je groen thee bijvoorbeeld als basis gebruikt, maar daar heb ik nu een trucje op gevonden. Het resultaat is deze frisse en dorstlessende ijsthee zonder suiker.

Weekendkoken
Zelf soesjes makenZelf maken: soesjes. Zelf soesjes maken moet je echt een keer zelf proberen. Het is niet moeilijk en de ingrediënten heb je vaak al in huis. Zodra je de spuitzak een beetje onder controle hebt, is het eigenlijk heel simpel. Fijn weekend.

Ster van de week
ingemaakte citroenIngemaakte citroen. Een basis recept voor een echte smaakmaker. Ik gebruik het graag in salades, stoofschotels, zoete baksels, soepen en zoveel meer. Wil je iets anders proberen? Vervang de citroenen voor andere citrusvruchten (bloedsinaasappel of limoen is ook geweldig), of voeg extra smaakmakers eraan toe zoals een snuf chilivlokken, verse kruiden of een scheutje oranjebloesemwater.

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Close