Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

Beginspiration’s budget tips (deel 2)

Na mijn morele praatje van gisteren ūüėČ is het vandaag tijd voor een aantal bruikbare budget tips om ervoor te zorgen dat jij gezonder kunt gaan eten en dat terwijl je op je portemonnee let. Vandaag deel ik een paar van mijn budget tips.

1. Planning
Het belangrijkste wat ik geleerd heb tijdens mijn 31 dagen zonder geld, is het positieve en praktische effect van een planning op je portemonee. Maak een ruwe planning voor de week, met elke dag het gerecht wat jij wilt eten. Zorg ervoor dat je alle restjes gebruikt, dus gebruik de ene helft van de broccoli in een soep en de andere helft bij het roerbakken. En vooral: hou je aan je planning! Anders heeft het natuurlijk totaal geen nut. Kids niet tevreden? Laat ze meedenken en participeren. Door ze ook een gerechtje te laten verzinnen en te helpen met koken, is de kans groot dat ze gedurende de week braaf mee-eten. En ja, ik weet dat plannen soms misschien wel suf klinkt, maar het werkt wel..

2. Boodschappen doen
Maak een boodschappenlijstje van je planning, hierdoor dwaal je niet door de supermarkt, vergeet je niks en neemt niks mij wat niet op je lijstje staat (als het goed is ;)) Doe in een (of twee) keer de boodschappen voor de hele week, zodat je niet elke dag naar de supermarkt hoeft. Naast het feit dat het geld bespaard, scheelt het ook in tijd. Na een lange dag werk weet je precies wat je gaat eten en hoef je daar ook niet meer over na te denken. Altijd een pluspunt!

3. Ga niet elke keer naar dezelfde supermarkt
Het kost misschien wat meer tijd, maar kijk eens naar interessante aanbiedingen. Ga eens naar de Turkse winkel voor groenten, fruit, feta en olijven, haal brood bij de bakker en naar de visboer voor een stukje vis. Kijk ook eens of je een boer in de buurt hebt, waar je producten kunt kopen. Je zult versteld zijn van de kleine ondernemers, zelfs in een ‚Äúgrote‚ÄĚ stad als Amsterdam. Misschien is het niet biologisch, maar wel van goede kwaliteit en daar is ook wat voor te zeggen.

4. Denk aan de seizoenen
Ik heb er al vaker over geschreven, maar denk aan de seizoenen wanneer je producten inkoopt. Naast dat het beter voor het milieu is, is het zeker beter voor je portemonnee. Daarbij smaken de groenten en fruit het allerbeste wanneer ze worden gegeten in het seizoen waarin ze horen en varieer je automatisch meer. Dus: verse tomaten in de zomer, pompoen in de herfst en boerenkool in de winter.

5. Eet minder vlees
Vlees is duur; als je een stukje goed biologisch vlees koopt in ieder geval. Eet dus af en toe gewoon vegetarisch. Dat is helemaal geen straf, vooral nu steeds meer mensen bezig zijn met vegetarisch en gezond eten, zijn er heerlijk recepten in overvloed. Vervang het stukje vlees een dagje (of vaker) voor iets anders, dat scheelt weer geld in je portemonnee.

6. Een gevulde vriezer is het halve werk
Mijn vriezer is sinds kort mijn beste vriend. Restjes over? In de vriezer! Maak extra (pasta)saus, stoofpotjes, je eigen vegaburgers, currypasta en vries deze in. Op deze manier heb je altijd een gezonde maaltijd binnen handbereik. Je hoeft het enkel met wat verse groenten op te pimpen en diner is served! Let op: plak er een sticker op met de datum en zorg dat het niet te lang (3 maanden) in de vriezer blijft liggen.

7. … en de koelkast telt ook mee!
Ga een keer per week even door je koelkast heen. Je zult verbaast zijn wat je daar allemaal kunt vinden. Vaak kan ik er makkelijk een maaltijdje uit koken, zonder naar de supermarkt te hoeven gaan. Scheelt weer geld!

8.¬†Gewoon gezond… en goedkoop!
Er zijn genoeg producten die van zichzelf al goedkoop zijn, denk bijvoorbeeld aan een zak met linzen of bonen. Perfect voor in stoofpotjes, soepen, salades en ga zo maar door. Kijk eens in de diepvries en koop diepvries erwtjes, tuinbonen en ander klein spul. Helemaal geen slechte keuze, aangezien de verse variant vaak¬†minder vitamines bevat omdat ze zo lang in de schappen liggen. Kijk ook eens online voor superfoods, deze zijn een stuk goedkoper. Maar ook andere ingredi√ęnten als quinoa, rijst, thee, of bloem zijn handig om in bulk te kopen. Hierdoor heb je altijd een voorraadje in huis, en hoef je dit niet elke keer mee te zeulen uit de supermarkt.

9. Gebruik je restjes
Restjes? Gooi ze niet weg, maar (her)gebruik ze. Gebruik restjes van de avond, voor de (meeneem)lunch de volgende dag. Neem vaker lunch mee naar werk (of studie), dat scheelt geld en je eet gelijk een gezonde maaltijd waarbij je precies weet wat erin zit. Maak met restjes groenten een salade, soep, stoofschotel, of stop het in een quiche of fritata. Met restjes fruit kun je de heerlijkste smoothies maken, of verwerk het in een taart/koek. Van appels maak ik bijvoorbeeld graag deze appelchips, super simpel en de perfecte snack.

10. Maak meer zelf!
Zoals ik gisteren al zei, kant-en-klaar is vaak goedkoper, maar vaak zitten de pakjes en zakjes vol zout, e-nummers en andere foute toevoegingen. Dus: maak het zelf! Het lijkt soms duurder om zelf te maken, maar wanneer je even nadenkt realiseer je al gauw dat het op de lange termijn goedkoper is. Een kant en klaar zakje kruiden gebruik je in een keer, terwijl je met een kruidenplantje (of zelfs de gedroogde variant) veel langer doet. Maak wat vaker dingen zelf, het is een stuk gezonder, goedkoper en vooral gewoon veel leuker om te doen.

Heb jij nog leuke budget tips die nog niet in dit lijstje staat? Laat een reactie achter, of stuur een berichtje op Twitter of Facebook. Ik (en waarschijnlijk de andere lezers ook) ben erg nieuwsgierig naar jullie tips en tricks.

8 Discussions on
“Beginspiration’s budget tips (deel 2)”
  • Leuke tips! Een kant en klare lasagne kost heel weinig maar is heel ongezond, als je dit zelf maakt betaal je misschien veel aan je ingredi√ęnten maar je kan er snel 11 porties voor 1 persoon uithalen waardoor het even duur of zelfs goedkoper uitkomt dan een kant en klare pak. Je portie is dan wel iets kleiner,maar je eet er ook minder van omdat je door de gezonde variant sneller vol zit. Idem doe ik dit voor mijn andere schotels: in het groot maken, per portie verdelen en dit komt dan goedkoper uit, je hebt altijd iets in je diepvries,gezonder dan een kant en klaar gerecht en maar even duur.

    • Echt doen! Pakjes en zakjes zijn helaas net zo slecht als kant en klaar maaltijden. Daarbij is zelf maken een stuk leuker (en naar mijn mening) lekkerder! Heel veel succes. Mocht je nog vragen hebben, dan mag je me altijd een mailtje sturen.

  • Goede tips! Ik ben sinds een paar maanden zelf druk in de weer met het maken van een weekplanning voor de maaltijden. Naast dat je veel efficienter inkopen doet helpt het ook tegen de dagelijkse ‘wat-moeten-we-nu-weer-eten’ stress. Ik moet zelf nog wel meer gebruik gaan maken van de vriezer, dus die tip neem ik zeker mee. Ik vries van alles in voor mijn zoontje, maar voor onszelf eigenlijk nauwelijks. Zonde.

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Close