Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

5x snel en gezond ontbijten

Soms kan ik zoveel uitkijken naar een lekker ontbijt, dat ik letterlijk vol energie mijn bed uit spring om een fijn ontbijtje voor mezelf te maken. Een gezond ontbijt geeft energie en zorgt er bij mij voor dat ik minder snoep gedurende de dag. Er wordt vaak gezegd: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Daar geloof ik wel in! Een dag zonder goed ontbijt, loopt bij mij nooit zo lekker als ik zou willen. Halverwege de ochtend begin ik zin te krijgen in snacks en dat zijn vaak niet in de gezondste keuzes. Na de lunch is mijn energie weg en weet ik een ding zeker: een productieve dag gaat het niet (meer) geworden.

Wie denkt dat goed en gezond ontbijt veel tijd kost, heeft het mis. Ontbijten kan ook snel, gezond en geweldig lekker zijn. Hieronder vindt je mijn favoriete ontbijtjes, die ik maak zelfs wanneer ik weinig tijd heb, maar wel zin in iets wat vult. Voor mij bestaat een goed ontbijt uit een paar essentiële ingrediënten: fruit/groenten, gezonde koolhydraten (granola, havermout, zuurdesem/volkoren brood etc), goede vetten (kokosolie, avocado etc) en eventueel een portie eiwitten (yoghurt, ei etc.). Op deze manier kan ik vol goede moed en energie beginnen aan mijn dag.

IMG_0123

Granola uit de pan
Sinds kort heb ik deze methode gevonden om een super snelle granola te maken. Simpelweg door al je ingrediënten te husselen in een pan. Honing en wat kokosolie erbij, en klaar is je ontbijtje. Heerlijk warm en knapperig. Samen met wat yoghurt en vers fruit is dit een ontbijtje waar je mij op dit moment echt wakker voor kunt maken. Het liefste wel na 7 uur… 😉

havermout

Warme havermout 
Een ontbijtje waar je alle kanten op kunt. Mijn favoriete verwamende ontbijtje op koude (herfst of winter) dagen. Helemaal warm stap ik op de fiets, vol energie en power om de dag te beginnen. Met warme havermout kun je alle kanten op, zo maak ik graag de volgende combinaties: chocolade-kokos, chocolade-banaan, appel, kaneel & rozijnen, en met cranberry compote.

avocado eiToast met avocado en ei
Eigenlijk is dit geen recept meer, zo simpel maar o zo lekker. Avocado is misschien niet iets wat je snel als ontbijt eet, maar stiekem is dit bij elkaar een goed en vooral vullend ontbijt waarmee je de ochtend wel doorkomt. Combineer het met een gekookt eitje, scrambled eggs of een gepocheerd eitje. Een snufje zout. En dat alles op een heerlijk zuurdesem, of een goede kwaliteit volkoren, brood en je ontbijtje is klaar.

smoothieRauwe cacao smoothie.
Normaal gesproken vind ik een smoothie niet voldoende als ontbijt, maar deze chocolade smoothie vult niet alleen maar geeft een boost aan energie. Soms doe ik er een paar eetlepels havermout bij voor extra vulling, of wat extra rood fruit eraan toe voor een boost aan vitamines. Vooral wanneer je niet zo’n eter bent op de vroege morgen, is dit een super smoothie.

crackersZelf maken: crackers.
Misschien niet een recept wat je gauw in de ochtend maakt. Maar wanneer je een avond daarvoor aan de slag gaat, heb je de volgende dag een geweldig goed ontbijtje. Beleg de cracker met ingrediënten naar keuze en smikkelen maar.

2 Discussions on
“5x snel en gezond ontbijten”

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Close