Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

5x no waste

No waste! Dat is het thema deze maand op beginspiration.nl. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om alle restjes in een simpele soep, quiche, fritata of wok gerecht te verwerken, maar soms is het (vind ik) leuk om eens wat nieuws te maken. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik bij het maken van dit lijstje alweer veel nieuwe no waste ideeën in me opkwamen. Dus wie weet volgt er binnenkort wel een nieuw lijstje.. Bijvoorbeeld, wat doe je met restjes fruit? Of misschien hebben jullie vaak iets over en weet je niet zo goed wat je ermee moet maken. Laat het me weten! Voor vandaag 5 simpele en alledaagse receptjes voor de meest voorkomende restjes eten uit je (koel)kast. Simpel om te maken en lekker om te eten.

pesto1. Pesto!
Ik vind pesto echt een geweldig ingrediënt. Allereerst omdat het ongeveer overal lekker bij is, denk aan door een pasta, salade, bij vis, vlees en groenten, of als dip, spread of onderdeel van een dressing. Ten tweede omdat je al je restjes er makkelijk in kunt verwerken. Hier vind je het recept voor de klassieke versie, maar je kunt in een handomdraai de ingrediënten veranderen voor een vernieuwde twist. Vervang de basilicum door bijvoorbeeld koriander, peterselie, dille, dragon en/of munt. Gebruik noten of zaden in plaats van pijnboompitten of verander de parmezaan voor een ziltige kaas die jij in huis hebt. Denk helemaal out-side-the-box en vervang de kruiden voor groenten, bijvoorbeeld boerenkool of broccoli. Mijn favorieten: boerenkool, munt & cashewnoten, of dragon, basilicum & citroen pesto. Yumm!

gegrilde groenten2. Gegrilde groenten!
Zo simpel, en zo lekker. Het is een gezonde portie groenten als diner en met een beetje geluk kun je de left-overs de volgende dag bewerken in een lekkere lunch. Dat is helemaal no waste! Je kunt simpelweg bijna alle groenten hierin verwerken, waardoor het perfect is voor restjes die je in de groentelade vindt. Ga op de zomerse toer met courgette, rode ui, aubergine, paprika, tomaatjes, knoflook & kruiden als basilicum en oregano voor een oven ratatouille. Grill wat plakken halloumi of geitenkaas mee op het laatste moment en serveer met wat pasta, rijst of quinoa voor een volledige maaltijd. Zoals ik al zei, je kunt bijna alle groenten hiervoor gebruiken, denk aan: bietjes, raapjes, wortel, (zoete) aardappel, pastinaak, pompoen, paddenstoelen, zomergroenten als asperges of peultjes, olijven, prei, spruitjes en ga zo nog maar even door. Gebruik verse kruiden, zeezout en wat gemalen peper om de groenten op smaak te brengen. Zin in iets anders? Je kunt een vers rood pepertje door de groenten mengen, giet er een scheutje kruiden olie overheen (op het laatst) of kies voor een natuurlijke kruidenzout.

ricotta3. Ricotta!
In huize Beginspiration wordt er bijna nooit koemelk gedronken. Soms gaat er een scheutje door de thee, als basis van een cappuccino of een stamppotje, maar daar houd het vaak bij op. Conclusie: ik heb altijd melk over in huis. Zonde! Dus daarom maak ik er graag ricotta van, op deze manier. Ik maak de ricotta gauw in de ochtend en dan kan ik er die avond (of eventueel volgende morgen) direct mee aan de slag! Perfect voor in hotcakes (binnenkort recept) of een easy lente pasta met verse kruiden, asperges en bijvoorbeeld gerookte zalm.

vegaburgers4. Maak je eigen vegaburgers!
Je zult misschien denken, dit is te moeilijk en sla het over. Niet doen! Vegaburgers zijn de perfecte manier om restjes te verwerken, daarbij kun je ze prima in de vriezer bewaren voor een easy diner! In het begin heb je misschien wat recepten nodig voor houvast, maar na een tijdje betrap je jezelf erop dat je zelf wat aan het experimenteren bent geslagen. Op deze manier eet je makkelijk met de seizoenen mee en kun je de burgers aanpassen naar eigen smaak. Mijn favorieten combi’s vind je hier.

tuinbonen hummus5. hummus!
Hummus wordt vaak van kikkererwten gemaakt, maar het leuke is dat je er onwijs mee kunt variëren. Zelf maak ik nu de dagen weer wat langer worden deze tuinbonen hummus, heerlijk voor bij de eerste zomerstralen. Maar wat dacht je van de volgende combi’s: wortel-koriander, bieten-walnoten, artisjok-citroen of een met avocado en witte bonen. Yumm! Gebruik de tahin als een basis. Je kunt ervoor kiezen om een handje kikkererwten eraan toe te voegen voor de basis en vervolgens gebruik je de restjes erbij. Met een staafmixer of keukenmachine maak je er in een handomdraai een lekkere en gezonde spread van.

3 Discussions on
“5x no waste”

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.