Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

12 goedkopere superfoods (deel 2)

Superfoods zijn erg gezond, maar een tikkeltje duur. Vandaar dat ik dit lijstje met jullie wilde delen, dus vandaag deel twee! Een lijstje superfoods die naast gezond en een stuk minder schadelijk zijn voor je portemonee. Nieuwsgierig naar mijn eerste 6 betaalbare superfoods? Die kun je hier terug vinden! We gaan verder en met stip op numero 7…

1.    Een groot glas warm water met citroen

Het is niet echt een superfood, maar een superdrankje! Het is een goede manier om de dag mee te beginnen, want het reinigt je lichaam en zet je stofwisseling in gang. Daarnaast maakt het je lever schoon, zodat deze (net als jij) de dag weer fris kan beginnen!

2.    Lijnzaad(olie)

Een goede vervanging voor de chia-zaadjes, want het bevat net als zijn superfoodzusje veel omega-3 vetten en daarbij ondersteunt het je darmflora. Aangezien het vol zit met goede vetten zorgt het voor een glanzende huid, mooi haar en een sterk zenuwstelsel. Belangrijk: drink bij het gebruik van lijnzaad (en ook bij chiazaad) voldoende water! Favoriete combinatie: door de havermout als ontbijt of door smoothies. Lijnzaadolie kun je gebruiken als basis voor een dressing door de salade.

3.    Bonen

Gebruik bonen uit blik of week/kook ze zelf; het feit dat je bonen eet, maakt je een gezonder mens. Ze zijn namelijk rijk aan eiwitten en hebben een laag vetgehalte. Bonen zijn cholesterol verlagend en helpen hart en vaatziekten voorkomen. Favoriete combinatie: Witte bonen in tomatensaus, witte bonen mash als vervanging van aardappelpuree of een fijne linzensalade.

4. Groene bladgroenten

Groene bladgroenten zijn, naast broccoli, echt toppers wanneer het gaat om gezonde groenten.  Ze bevatten, in vergelijking met andere groenten, veel vitamines, calcium, ijzer en hebben een ontgiftende werking. Welke groene bladgroenten? Denk aan spinazie, boerenkool, maar ook salade en snijbiet ! Favoriete combinatie: Door de smoothie, of gewoon zo als groenten (eventueel verwerkt in een gerecht).

5. Blauwe bessen

Niet altijd in seizoen, maar als ze in de winkel liggen: kopen en eten! Ze zitten namelijk vol antioxidanten, vitamine C en kalium. Goed voor het immuunsysteem, maar ook tegen ontstekingen en het verkleint de kans op hart en vaatziekten. Gezond dus! Favoriete combinatie: als ontbijt, gewoon zo als snack of verwerkt in muffins en scones.

6.    Tomaten

Zo lekker en zo gezond, vooral wanneer je de tomaten verwarmd bevatten ze veel lycopeen, vitamine C en kalium. Het beschermt tegen de zon en houd je jong! Do I need to say more? Favoriete combinatie: In de salade caprese, maar ook door een simpele tomatensaus voor bij de pasta of in een boerenomelet met bosui.

4 Discussions on
“12 goedkopere superfoods (deel 2)”
  • Hoi, ik probeerde jouw site op onze Facebook pagina (van Rivas zorggroep, zie: Rivas-proteinedieet) te plaatsen maar het lukt niet, krijg telkens een foutmelding. Ik heb uiteindelijk de url adres gekopieerd en jouw blog aanbevelen.
    Ik heb een vraagje, wellicht kan je me helpen. Zelf heb ik sindskort een WordPress blog. Ik was benieuwd wat je gebruikt (plugin?) voor deze link : “you might also like”?

    Alvast bedankt! groetjes, Naomi

  • Hi Ianna,

    Dit zijn echt superfoods die (bijna) iedereen zich wel kan veroorloven! Dankjewel. Vaak wordt er gepraat over allerlei speciale noten, bessen en dingen die voor de gewone student veel te duur zijn. Ik ga er zeker wat aan mijn dagelijkse eetpatroon toevoegen. Denk je dat citroensap in warm water ook nog zo werkt als een vers schijfje citroen? En nog een vraag.. Ik begin steeds meer interesse te krijgen in clean/vegan/vegatarisch eten.. Heb jij een paar goede blogs voor mij? Welke blogs bezoek jij dagelijks?
    Alvast bedankt!

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.