Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

12 goedkopere superfoods (deel 1)

Het valt mij de laatste tijd op hoeveel mensen superfoods eten.  De goji bessen, rauwe cacao, tarwegras shots en chia zaadjes vliegen je om de oren. De meeste zijn super lekker en ze schijnen nog gezond te zijn ook. Nadeel: er hangt vaak een aardig prijskaartje aan! Tijd om het anders aan te pakken en op zoek te gaan naar goedkopere superfoods. Net zo gezond (of misschien wel gezonder, wie zal het zeggen), maar dan wel een stukje goedkoper. Vandaag de eerste 6 budgetproof superfoods en donderdag komen de andere 6 online!

1.    Kiemen

Het zijn eigenlijk jonge plantjes die net ontkiemt (vandaar de naam) zijn uit de zaden. Denk dus aan alfalfa, tuinkers, maar ook broccolicress en taugé. Goed voor je immuunsysteem en de vezels voor je spijsvertering. Favoriete combinatie: bruin brood met kaas en kiemen, of toast met een geprakte avocado en alfalfa.

2.    Avocado

Wat mij brengt op superfood numero 2: de avocado! Deze vrucht zit bomvol goede vetten, die je gerust vaker kunt eten. Ook de avocado is goed voor je immuunsysteem, het beschermt tegen een hoge bloeddruk en helpt bij het aanmaken van nieuwe rode bloedcellen. Favoriete combinatie: Door de smoothie of als gezichtsmasker (die je niet opeet, natuurlijk!). Meng hiervoor ¼ geprakte avocado, 1 tl yoghurt en 1 tl honing. Breng aan op een schone huid, maar let op dat je het bij je ogen vandaan houd. Laat het 15 min trekken en spoel vervolgens af met warm water.

3.    Zeewier

Super gezond en het word maar weinig gegeten. Bij sushi is het favoriet, maar wakame, arame of nori kan ook heerlijk zijn bij de dagelijkse diners! Zeewier bevat 10x meer calcium dan melk en 8x zoveel ijzer dan rundvlees en is dus super goed voor je! Favoriete combinatie: In deze salade, bij visgerechten of natuurlijk bij de sushi!

4.    Broccoli

Een onderschatte groente is de broccoli. Bevat veel ijzer, foliumzuur (goed voor zwangere vrouwen!), vrijwel alle B-vitamines, vitamine K en zo kan ik nog wel even doorgaan. Is schijnbaar nuttig bij het bestrijden van bepaalde kankers, goed voor hart en bloedvaten en helpt diabetes voorkomen. Favoriete combinatie: Gewokt voor bij boekweitnoedels of om broccolisoep van te maken. Yumm! Bewaar de stengel en verwerk deze in een zelf geperst sapje (wanneer je in het bezit bent van een (slow)juicer!).

5.    Havermout

Een steeds populairder wordende superfood. Op Twitter zie je de overnight oats steeds vaker voorbij komen. Havermout is als ontbijt erg gezond, het zorgt namelijk voor een vol gevoel, zit vol vezels en daarbij voorkomt het stijgingen van je bloedsuikerspiegel. Favoriete combinatie: Ik ben zelf geen fan van overnight oats, dus eet het graag als ontbijt met sojamelk, fruit, noten en andere ‘superfoods’ die ik in mijn keukenkastje kan vinden. Bekijk dit recept voor appel-havermout repen en deze 3 gezonde ontbijtjes.

6.    Noten

Brainfood! Walnoten, macadamia, cashewnoten, amandelen, paranoten en ga zo maar door. Noten bevatten hoge concentraties aan mineralen (magnesium, zink selenium) en zijn dus goed voor je hersenen, werkt ontstekingsremmend en helpt bij stress. Favoriete combinatie: Gewoon zo als snack, als ontbijt door de yoghurt of als een romige dressing! Week cashewnoten in water voor een paar uur, doe ze vervolgens in de blender met een klein scheutje vocht en voila, een basis voor een heerlijke dressing)

Overmorgen ga ik verder met mijn lijstje gezonde superfoods! Dus: stay tuned…

17 Discussions on
“12 goedkopere superfoods (deel 1)”

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.