Beginspiration

| Foodblog met gezonde inspiratie voor elke dag |

10x voeding en sport tips (om die goede voornemens het hele jaar vol te houden)

Wat zijn jouw goede voornemens voor 2017? Wat heb jij altijd al willen doen? Goede voornemens blijft elk jaar een dingetje. Vaker sporten, meer lezen, minder suiker eten, meer wijn drinken, vaker op reis, en meer van dat soort dingen. Je kent het vast. Elk jaar maak ik een lijstje met goede voornemens, maar op een of andere manier loopt het ergens in het jaar vaak stuk. Groot of klein, haalbaar of niet. Ergens gaat het mis. Vorig jaar heb ik hierover een ding geleerd: focus op een paar (één of twee) goede voornemens en maak niet een hele lijst. Vorig jaar wilde ik meer boeken lezen, het liefst eentje per week. In sommige weken lukte dit prima, soms las ik zo twee boeken uit en in andere weken las ik geen letter. En uiteindelijk maakt zelfs dat niet uit. De grap is, aan het eind van het jaar heb ik bijna 40 boeken gelezen. Als je snel rekent, zijn dit er inderdaad niet een per week, maar veel meer dan ik het jaar daarvoor heb gelezen.

Maar goed, ik dwaal af. Het is nu 2017 en mijn voornemen voor dit jaar zijn: vaker sporten (het liefst drie keer per week) en meer reizen (minimaal een keer per maand). Vorige maand startte ik met mijn challenge waardoor ik minimaal drie keer per week druk sport. De eerste week zit erop en ik vind het serieus leuk. Ik denk dat de persoonlijke begeleiding, en de goede voeding en sport tips ervoor zorgen dat ik het meeste uit mijn challenge haal. Deze tips deel ik natuurlijk graag en ik ben benieuwd waar jij persoonlijk het meeste aan hebt.

In willekeurige volgorde de voeding en sport tips van Stefanie (Voedingsdeskundige) en Melissa (Personal Training) van Klaever Health:

  1. Wees niet te streng voor jezelf maar ga opzoek naar de balans die bij jou past waarin jij je gezonde levensstijl op de lange termijn vol kunt houden. Extremiteiten geven snel resultaat maar je zult zien dat deze op lange termijn geen stand houden. Kies 1 a 2 dagen per week waarin je iets minder streng voor jezelf bent (maar niet meteen alle sluizen open zet).
  2. Stel haalbare doelen. Als een marathon lopen jouw doel is begin dan eerst eens met 5 km. Het werken met te grote doelen kan demotiverend werken.
  3. Fruit is goed voor je maar 2 stuks per dag is in principe voldoende. Als je sapjes drinkt ga dan vooral voor de sappen die voornamelijk groenten bevatten om zo je (fruit) suiker inname binnen de perken te houden.
  4. Let op je techniek en houding. Trainingen hebben veel meer nut wanneer je de oefeningen juist uitvoert. Laat iemand je een keer filmen zodat je zelf goed kunt zien hoe jij jouw oefeningen uitvoert.
  5. Wil je een paar kilootjes kwijt maar lukt het je maar niet? Laat je voedingspatroon eens bekijken door een professional. Sporten is belangrijk maar als je je voeding niet op orde hebt blijven resultaten vaak uit. Vaak kunnen kleine aanpassingen al veel resultaat laten zien.
  6. Trainingen hoeven niet lang te duren om efficiënt te zijn. Je kunt aan een half uur genoeg hebben. Train een keer zonder telefoon om jouw focus erbij te houden en bepaal van tevoren exact wat je wilt gaan doen.
  7. Vind je het moeilijk om voldoende groenten binnen te krijgen? Het eten van verse soepen zijn een heel makkelijk middel. Niet alleen gezond maar ook lekker verwarmend tijdens de donkere dagen.
  8. Onderschat de belangrijkheid van rust en ontspanning niet. Om jouw doelen te kunnen realiseren is het essentieel om op z’n tijd gas terug te nemen.
  9. Merk je dat je minder snel hersteld, je spieren steeds vaker zwaar aanvoelen, je eerder verzuurt? Dan is het tijd voor een stapje terug.Heb je vaak last van spierpijn en krampen? Magnesium werkt ontspannend en extra eiwitten (uit voeding of een eiwitsupplement) kunnen spieropbouw en herstel bevorderen.
  10. Afhankelijk van jouw persoonlijke behoefte zijn supplementen een prima aanvulling op jouw dagelijkse voeding. Ga voor kwaliteit. De goedkopere vormen worden vaak niet goed opgenomen door jouw lichaam en zijn dus zonde van je geld.

Mocht je nieuwsgierig zijn hoe het met mijn andere goede voornemen gaat (meer reizen). Eind deze maand vertrek ik voor een lang weekend naar Londen, een maand later naar Antwerpen en in april naar New York. Voor maart moet ik nog iets verzinnen, dus mocht je leuke ideeën hebben: laat het me weten. 🙂

Fotografie: Manon Klaver.

Plaats een reactie

Your email address will not be published.

Close